ترمیم پوسیدگی دندان!
پوسیدگی دندان-کلینیک دندانپزشکی مدرن

ترمیم پوسیدگی دندان!

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان از شایع ترین بیماری های رایج در دنیا است که اکثر افراد را درگیر میکند و تقریبا از هر 2 نفر یک نفر دچار این پوسیدگی میشود. باکتری عامل پوسیدگی دندان استرپتوکوکوس موتانس میباشد که در صورتی که بهداشت دهان دندانی خود را رعایت نکنید اجازه رشد به این باکتری داده و موجبات پوسیدگی دندان خود را فراهم میکنید.

اما گاها هم پیش میاید که هرچقدر هم که بهداشت دهان دندانی خود را رعایت کنید باز هم دچار پوسیدگی دندان میشوید. اما توجه داشته باشید که با مراجعه به دندانپزشک و انجام چکاپ های مداوم میتوانید از روند رو به جلو این پوسیدگی ها جلوگیری کنید و هم چنین در هزینه های خود صرفه جویی لازمه را به عمل بیاورید. توصیه اکید بر این منوال است که حداقل هر 6 ماه یکبار به پزشک خود مراجعه کرده و شرایط دهان دندانی خود را مورد بررسی قرار دهید. لازم به ذکر است که در صورتی که پوسیدگی های دندان به موقع از بین نرود و درمان نشود باعث ایجاد التهاب و درد و عفونت میشود.

بیماری های دندان از پوسیدگی سطحی تا سرطان متنوع میباشد و سالانه باعث ایجاد درد و عفونت و مشکلات برای میلیون ها ادم در سرتاسر دنیا میشود. بیماری های دندان بسیار فراگیر میباشد و شیوع ان در کودکان زیاد است و در نتیجه میتوان نتیجه گیری کرد که این بیماری از سنین پایین افراد را درگیر میکند. اما نگران نباشید حتی اذیت کننده ترین و ناراحت کننده ترین درد های دندانی هم قابل پیشگیری هستند و هم قابل درمان اما شرط آن این است که به صورت مداوم توسط دندانپزشک چکاپ شوید.

عواملی که بیشتر باعث ایجاد پوسیدگی دندان میشوند عبارتند از :

1_ مسواک نزدن و عدم استفاده مداوم از نخ دندان

2_خوردن شیرینیجات و مواد غذایی که دارای کربوهیدرات هستند و منشاغذایی برای رشد باکتری ها محسوب میشوند.

3_عدم فلوراید کافی جهت مقاومت دندان ها در برابر اسید های تولید شده توسط باکتری ها

4_کمبود بزاق دهان

5_استعمال دخانیات

پوسیدگی دندان
پوسیدگی دندان – کلینیک دندانپزشکی مدرن

علائم پوسیدگی دندان !

1_ایجاد درد در هنگام غذا خوردن

2_دردهای خود به خودی و بدون دلیل خاص

3_حساس شدن دندان

4_ایجاد حفره یا سوراخ قابل رویت در دندان

5_ایجاد لکه های قهوه ای و سیاه بر روی سطح دندان

مسواک نزدن به موقع : درصورتی که بعد از هر وعده غذایی دندان هایتان را تمیز نکنید پلاک به سرعت تشکیل شده و اولین مرحله پوسیدگی رخ می دهد.

درمان پوسیدگی دندان!

همانطور که گفتیم پوسیدگی دندان ها از جمله بیماری های شایع هستند که اکثر افراد را درگیر میکند حتی افرادی که به شدت بهداشت دهان دندانی خود را رعایت میکنند هم دچار این بیماری میشوند. درمان پوسیدگی دندانی بستگی به شدت ان دارد از جمله موارد درمانی که میتوانیم نام ببریم :

1_ درمان با ونیر کامپوزیت : این درمان برای پوسیدگی های سطحی مناسب است

2_درمان با امالگام : امالگام از جمله مواد روتینی است که در دندانپزشکی برای پر کردگی های دندان از آن استفاده میشود و از این جهت که دارای مقاومت بالایی است برای پرکردگی های دندانی به خصوص دندان های اسیایی عقبی مورد استفاده قرار میگیرد. اما از معایب این درمان میتوان به این مورد اشاره کرد که برای قرارگیری و گیر دادن این مواد امالگام در دندان دندانپزشک مجبور است که مقداری از سطح دندان سالم هم ببرد تا بتواند این مواد را گیر دهد در دندان بیمار.

3_عصب کشی ( درمان ریشه یا اندو ): در صورتی که پوسیدگی عمیق باشد و کانال های ریشه را درگیر کرده باشد باید درمان ریشه یا به اصطلاح عامیانه عصب کشی را انجام دهیم به این صورت که دندان پزشک کانال های حاوی ریشه دندان را تخلیه کرده و با ماده ای به نام گوتاپرکا پر میکند و در نهایت تاج دندان را بر حسب تشخیص خود با آمالگام یا کامپوزیت پر میکند.

4- کشیدن دندان و ایمپلنت : در صورتی که دیگر پوسیدگی به قدری باشد که نتوانیم ان را نگهداریم و مجبور به کشیدن آن شویم میتوانیم با درمان ایمپلنت ناحیه بی دندانی را پر کنیم.

مقاله مرتبط: همچنین می توانید بخوانید درباره ترمیم دندان

موضوعی که همه ما به آن واقف هستیم این است که پیشگیری بهتر از درمان است  در مطلب ذیل با چگونگی پیشگیری از پوسیدگی دندان شما را اشنا میکینم:

1_ مسواک زدن دوبار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید

2_استفاده روزانه از نخ دندان و تمیز کننده های بین دندانی