راهکارهای کنترل عفونت – قسمت هفتم

دوره آموزش دستیاری دندانپزشکی

راهکارهای کنترل عفونت – قسمت هفتم

کنترل عفونت

یک سری نکات اولیه ایمنی می باشد که برای کنترل عفونت تعبیه شده است ، مثل دستکش ، شیلد ، ماسک ، استفاده از تصفیه کننده های محیط درمانی که باعث می شود محیط عاری از باکتری و عفونت شود ، استفاده از لایت هایی که اشعه هستند و در محیط درمانی شب تا صبح روشن هستند برای اینکه آن نواحی را ایزوله کنند .
کارهایی که خود شما به شخصه می توانید انجام دهید این می باشد ، اکثر دستیاران که وارد کادر درمانی میشوند باید یک کارت سلامت داشته باشند ، در کارت سلامت واکسن هایی که به صورت دوره ای برای آن ها تعریف شده را حتما انجام دهند و کارت سلامت را داشته باشند و نیز هر چند ماه یک بار تیتر بدهند یعنی سلامت سیستم بدنی را ارزیابی کنند ، اگر احیانا افت داشته باشند دوباره می توانند واکسن را تجدید کنند ؛ پس داشتن کارت سلامت  واکسیناسیون برای تک تک دستیاران و افرادی که در محیط های درمانی کار می کنند الزامی است .

مورد بعدی در آموزش دستیاری دندانپزشکی قسمت هفتم داشتن پوشش های محافظتی می باشد ، شما زمانی که وارد محیط درمانی می شوید حتما از ماسک استفاده کنید ، این ماسک ها باعث می شوند که به صورت مستقیم با بزاق بیمار در تماس نباشید و دیگر جای نگرانی نباشد .

ماسک جراحی جهت کنترل عفونت

شیلد :

مرحله ی بعدی استفاده از شیلد ها است ، که باید از حیطه ی چشم ها تا زیر چانه طول شیلد ها باشد و یک کاور کلی برای عدم برخورد و پرش بزاق به سمت چشم ، پوست و دهان باشد .

استفاده از دستکش :

دستکش ها دو بعد دارند ، دستکش هایی که به صورت روتین از آن ها استفاده می شود که استریل آنها در حد انجام جراحی نمیباشد یعنی با تعویض هر بیمار دستکش هم باید تعویض گردد ؛ ولی برای پروسه های درمانی بحرانی که بافت ها باز می شوند و جراحی صورت می گیرد ، هم جراح و هم دستیار موظف به استفاده از دستکش های استریل جراحی میباشند .

سیفتی باکس :

مورد دیگری که حائز اهمیت می باشد و چند بعد دارد این است که در دندانپزشکی یک سری باکس هایی تعبیه شده که وسایل نوک تیز ، سوزن ها ، وسایل شکستنی  و یا شیشه ای داخل این باکس قرار می گیرند که سیفتی باکس نام دارد و در سایزها و اندازه های مختلف به رنگ زرد و قرمز که نشان دهنده ی عفونت می باشد تعبیه شده است ، و باید آن مجتمع که شما با آن کار می کنید که ممکن است بیمارستان یا کلینیک یا مطب باشد ، ما باید با شهرداری منطقه در ارتباط باشیم و قراردادی بسته شود که به صورت ماهانه سیفتی باکس های ما را جمع آوری کنند .
برحسب ورودی ما باید با آن ها در ارتباط باشیم و اگر زیر یک ماه نیاز می باشد که سیفتی باکس ها تخلیه شوند باید به آنها اطلاع داده شود ، پس تمام مراکز درمانی باید از سیفتی باکس ها استفاده کنند .

دستکش :

مورد بعدی خیلی وقت ها ممکن است دست شما آزرده و یا بریده باشد ، لزوما یک زخمی شده است ، اگر آسیب و زخمی بر روی دست ها دارید همیشه زمانی که می خواهید دستکش دستتان کنید حتما با چسب زخم محل مورد نظر را بپوشانید سپس با دستکش کار کنید .
برای شستشوی وسایل دندانپزشکی که خیلی از این وسایل نوک تیز هستند مثل سوند و … ممکن دست را دچار مشکل و زخم کند .
در محیط CSR باید متوجه باشیم که از دستکش استفاده کنیم اما دستکش های نایلونی و لاتکسی منظور نمی باشد ، دستکش هایی که برای ظرفشویی استفاده می شود و خیلی ضخیم هستند برای محافظت از دست باید استفاده شوند .
از ماسک و شیلد لزوما نباید بر بالین بیمار استفاده کرد ، زمانی که وارد محیط CSR می شوید جایی که وسایل را می شویید و استریل می کنید هم باید از ماسک و شیلد استفاده کنید ، زیرا ممکن است آن مواد در حین شستن بر روی شما پاشیده شود و می تواند باعث بروز خیلی از مشکلات شود .
خیلی وقت ها زمانی که دندانپزشک از سوزن برای تزریق استفاده می کند ، این سوزن بر روی سینی قرار می گیرد و عملا درپوشی برای آن گذاشته نمی شود ، شما یا باید اگر برای یونیت سری سوزن تعبیه شده باشد و در جایگاه سری توسط پزشک گذاشته می شود و یا باید از روش نیزه کردن استفاده کنید.

جهت خواندن راهکارهای اصولی استریل کردن وسایل دندانپزشکی کلیک نمایید .