دندان مصنوعی متکی بر لثه و دندان

کلینیک دندانپزشکی مدرن تازه های دندانپزشکی دندان مصنوعی متکی بر لثه و دندان
حمیده حمیده - دندان مصنوعی متکی بر لثه

تازه های دندانپزشکی

دندان مصنوعی متکی بر لثه و دندان

ارسال شده توسط dentalcenter

موضوع این هفته‌ی برنامه‌ی استیج دندان مصنوعی متکی بر لثه است. دندان مصنوعی در اصطلاح دندانپزشکی همان پروتزی است که فضای بی‌دندانی را پر می‌کند. افرادی که بی‌دندانی کامل هستند یا در نواحی از دهان، دندان خود را از دست دادند نه ‌تنها مشکل جویدن غذا دارند بلکه مشکل گفتاری، ارتباط برقرار کردن و همین‌طور تاثیرات احساسی روی خودشان را احساس می‌کنند. بنابراین دندان مصنوعی برای همه‌ی کسانی که بی‌دندان هستند لازم است. بی‌دندانی بیمار را وادار می‌کند که غذا را بیشتر بجود و همین باعث درد و خستگی فک بیمار می‌شود. و بلعکس اگر غذا را خوب نجود مشکلات گوارشی پیدا می‌کند.

دندان مصنوعی متکی بر لثه

امروزه انواع مختلفی از دندان مصنوعی با توجه به شرایط فکی بیمار و با توجه به خواسته‌های بیمار با هزینه‌های مختلف تعریف‌شده. دندان مصنوعی به دو دسته دندان مصنوعی‌های متکی بر لثه و دندان مصنوعی‌های متکی بر پایه‌ی ایمپلنت تقسیم می‌شود.

دندان مصنوعی متکی بر لثه : این دندان مصنوعی‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند.

دست دندان‌های کامل برای افرادی که فک بالا و هم فک پایین بی‌دندانی کامل هستند. دندان مصنوعی می‌تواند به صورت کامل و جنس آکریل باشد برای بیمارانی که دارای بی‌دندانی کامل چه در فک بالا و چه در فک پایین.

دندان مصنوعی متکی بر لثه
دندان مصنوعی فیلیپر

پارسیل می‌تواند هم از جنس آکریل و ترکیبی از آکریل با فلز باشد. انواع دندان پارسیل: 1- پارسیل کرومکبال 2- پارسیل آکرلیک 3- پارسیل فلکسی. این نوع از دست دندان‌ها برای بیمارانی که بعضی از نواحی، بی‌دندانی وجود دارد استفاده می‌شود. و بسته به شرایط بیمار که کدام دندان هارا از دست داده و مناسبش است از این حالات استفاده می‌شود. دندان مصنوعی‌هایی به نام فیلیپر، اسیکس یا روکش‌های کامپوزیتی وجود دارد که شاید به گوشتان رسیده باشد ولی این دسته از دندان مصنوعی‌ها هیچ مرجع علمی ندارد و دندانپزشکان با توجه به تجربه‌ی کاری خود از آن دندان مصنوعی‌ها استفاده می‌کنند و مشکلی هم وجود ندارد.

نحوه‌ی مراقبت از دندان مصنوعی

اگر از دندان مصنوعی خود به خوبی مراقبت کنید می‌توانید برای چندین سال از آن استفاده کنید. اما لازم به ذکر است که هنگامی‌که از دندان مصنوعی به مدتی استفاده کردید نیاز به اصلاح دارد و وضعیت لثه‌های شما بعد از چند ماه تغییر می‌کند و گاها هم تحلیل لثه باعث به ساخت مجدد دندان مصنوعی می‌شود. دندان مصنوعی باید مثل دندان خودتان تمیز شود و روزانه شستشو دهید. علاوه بر این که باید مراقب دندان مصنوعی خود باشید باید مراقب زبان، لثه و سقف دهانتان هم باشید و روزانه دو بار با مسواک نرم و خمیردندان آن را بشوییم. در ادامه نحوه ی تمیز کردن دندان مصنوعی متکی بر لثه را برایتان می‌گوییم.

دندان مصنوعی متکی بر لثه
دندان مصنوعی متکی بر لثه و دندان

نحوه ی تمیزکردن و استفاده از دندان مصنوعی

1- با مواد شوینده، ساینده یا موادی که حاوی بیلیچینگ هستند یا خمیردندان‌هایی که سفیدکننده هستند و با آب گرم دندان مصنوعی‌های خود را نشوییم.

2- می‌توانید از قرص‌هایی  که در داروخانه‌ها برای شستشوی دندان مصنوعی وجود دارد تهیه کنید.

3- برای چند روز اول دندان مصنوعی را مرتب استفاده کنید و از داخل دهان خارج نکنید ولی بعد از مدتی هرشب موقع خواب باید دندان را از دهانتان خارج کنید.

4- در هنگام خواب دندان مصنوعی را از دهان خود خارج کنید برای جلوگیری از عفونت، قارچ‌های لثه‌ای و برای استراحت لثه‌ها.

دندان مصنوعی متکی بر لثه برای افرادی که بار اول می‌خواهند استفاده کنند چالش بزرگی است. هیچ‌وقت دندان مصنوعی مانند طبیعی نمی‌شود در واقع یک جسم خارجی است که وارد دهانتان می‌شود و مشکلات گفتاری، تلفظ و بزاق بیش از حد پیدا می‌کنید و شاید حتی طعم غذا هم برای شما تغییر کند. می‌توانم بگویم که این نیازمند زمان است تا شما بتوانید به آن دست‌دندان سازگاری پیدا کنید. معمولا برای سازگاری با دست‌دندان دو ماه زمان می‌برد ولی این عدد کاملا تقریبی است.

دندان مصنوعی‌های متکی بر پایه‌ی ایمپلنت: برای بیمارانی هستند که شرایط استفاده از دندان مصنوعی متکی بر روی لثه را ندارند. یا تحلیل لثه خیلی شدید داشتند و یا بافت کافی ندارند تا بتوانند از آن دندان مصنوعی استفاده کنند. معمولا با توجه به شرایط فکی و حجم استخوان، 2 الی 3 پایه برای بیمار انتخاب می‌شود و آن دندان مصنوعی روی لثه‌های بیمار بر روی پایه‌ها سوار می‌شود.

در برنامه‌ی بعدی در ارتباط با دندان مصنوعی‌های متکی بر ایمپلنت در خدمت شما هستیم.

تهیه شده در گروه کلینیک دندانپزشکی مدرن

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *