ایمپلنت با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

کلینیک دندانپزشکی مدرن ایمپلنت ایمپلنت با تکنولوژی پرینتر سه بعدی
تکنولوژی پرینتر سه بعدی دندان

ایمپلنت

ایمپلنت با تکنولوژی پرینتر سه بعدی

ارسال شده توسط dentalcenter

تکنولوژی پرینتر سه بعدی در دندان‌پزشکی، کاربردهای گونانی دارد و به یک بخش جدایی‌ ناپذیر این حوزه تبدیل‌ شده است، چاپ سه‌بعدی با استفاده از پرینتر سه‌بعدی دارای پیشرفت‌هایی در زمینه‌ی (CADو تکنولوژی تولید با استفاده از کامپیوتر (CAM) است که می‌تواند برای ساخت ایمپلنت، بریج و روکش مورد استفاده قرار گیرد.


ایمپلنت دندان با استفاده از پرینتر سه بعدی

امروزه چاپ سه‌بعدی جای خود را در علم دندانپزشکی باز کرده است. چاپ سه بعدی با یک اسکنر مخصوص آغاز می‌شود، دهان بیمار با استفاده از تکنولوژی، تماس یا بدون تماس اسکن می‌شود، تصویر دیجیتال بسیار دقیقی از آن تهیه می‌شود، سپس در کامپیوتر ذخیره می‌شود، اسکن با استفاده از یک نرم‌افزار تخصصی، به طرح سه‌بعدی تبدیل می‌شود، نمایش آن نمایش دیجیتال یک‌دندان، تعدادی دندان، یا یک فک کامل می‌باشد. این نوع از تصویربرداری تنها جایگزین سیستم CAD و CAM نیست بلکه جایگزین روش‌های سنتی نیز می‌شود وقتی یک تصویر سه‌بعدی با استفاده از اسکن سه‌بعدی ایجاد شد، نرم‌افزار مخصوص آن را برای تبدیل به یک مدل فیزیکی آماده می‌کند، دو روش بری انجام این کار وجود دارد.

تکنولوژی پرینتر سه بعدی-کلینیک دندان پزشکی مدرن
تکنولوژی پرینتر سه بعدی-کلینیک دندان پزشکی مدرن

اولین روش استفاده از یک تکنیک به نام برش است که با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری قابل انجام است، تصویر سه‌بعدی به لایه‌های نازک افقی تقسیم می‌شود، این لایه‌های ایجادشده به چاپگر سه‌بعدی تبدیل می‌شود، سپس مدل فیزیکی را به‌صورت لایه چاپ می کند تا به این وسیله مدل سه‌بعدی ایجاد شود. دومین روش تراش cnc است، در این مورد تصویر دیجیتال کامل به دستگاه فرزکاری منتقل می‌شود، به‌جای چاپ لایه‌لایه، دستگاه فرزکار را با یک قطعه جامدی آغاز می‌کند و تبدیل به مدل فیزیکی سه‌بعدی می‌شود. مانند جراحی فک، اسکن سه‌بعدی و همچنین پرینتر سه‌بعدی باعث آسانی جراحی برای جراح در هنگام ایمپلنت دندان می‌شود، اسکن سه‌بعدی دندان، لثه و فک این امکان را به دندان‌پزشک می‌دهد که دقت بالایی داشته باشد و بتواند نتیجه آناتومی دهانی بیماران خاص را به‌خوبی بررسی کند.

مزایای تکنولوژی پرینتر سه بعدی

1- تعیین اندازه دقیق برای سایز و اندازه ایمپلنت
2- تعیین دقیق محل سینوس و اعصاب قبل از ایمپلنت دندان
3- عمق و عرض استخوان را هنگام ایمپلنت به‌خوبی مشخص می‌کند
4- این تکنولوژی به دندان‌پزشک اجازه می‌دهد تا محل مناسب دریل جهت کاشت ایمپلنت دائمی را مشخص کند
5- چاپ سه‌بعدی مدل ذقیقی را ایجاد می‌کند که اندازه‌های دقیق محل ایمپلنت را به ما می‌دهد، برای مواردی مثل موقعیت، زاویه و عمق ایمپلنت کاربرد دارد


تهیه شده در گروه کلینیک دندانپزشکی مدرن

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *