جرم گیری دندان | بهترین زمان و روش مناسب برای جرم گیری

کلینیک دندانپزشکی مدرن تازه های دندانپزشکی جرم گیری دندان | بهترین زمان و روش مناسب برای جرم گیری
جرم گیری دندان | بهترین زمان و روش مناسب برای جرم گیری

تازه های دندانپزشکی

جرم گیری دندان | بهترین زمان و روش مناسب برای جرم گیری

ارسال شده توسط dentalcenter

جرم گیری دندان، سوالی مشترک  بین همه ی مراجعه کنندگان به دندانپزشکی .

مرحله ی اول درمان ، جرم گیری دندان می باشد که ما اکثرا از 80 درصد افراد این سوال را می شنویم که آیا جرم گیری دندان باید انجام شود ؟ آیا جرم گیری به دندان ها آسیب نمی زند ؟ مینای دندان را از بین نمی برد ؟ یا اینکه من احساس می کنم وقتی جرم گیری انجام دادم چند ماه یک بار باید جرم گیری را داشته باشم یا دندان های من جرم ساز شده است .

در واقع جرم گیری پیش درمان بقیه درمان ها است، یعنی افرادی که ارتودنسی یا ایمپلنت ویا ترمیم های قسمت های پوسیده را پیش رو دارند ، اولین مرحله درمانی آنها جرم گیری می باشد .

قبل و بعد جرم گیری دندان

زمانی که یک مبحث وارد درمان  می شود و به سلامت دهان و دندان کمک می کند پس نمی تواند مضر باشد و یا ضرر آن بسیار کمتر از فواید آن می باشد .

باکتری هایی که در داخل دهان وجود دارد با پروتئین های به جا مانده از مواد غذایی و یا بزاق دهان ،  یک سری رسوب ها را روی دندان به وجود می آورد ؛ شاید دیدن این رسوب ها خیلی سخت باشد اما عملا زمانی که مواد غذایی را در طول روز مصرف می کنید ، تقریبا اواسط روز و یا عصر دندان ها را که زبان می زنید حالت ناصافی و حالت زبری بر روی دندان وجود دارد .بهتر است در نظر داشته باشیم نقاطی در داخل دهان وجود دارد که دسترسی به آن ها آسان نیست .

درسته یک سری از تجهیزات و متریال آماده شده که دقیقا آن نقاط را هم دسترسی پیدا کنیم که تمیز و پاک سازی کنیم ، اما باید در نظر داشته باشیم که آیا همه از آن تجهیزات و متریال ها و مواد مصرفی می توانند استفاده کنند و قابلیت استفاده را دارند یا خیر .

فرض کنیم فردی هستیم که شرایط استفاده از آن مواد مصرفی را نداریم و خودمان از طریق مسواک زدن ، نخ دندان و جرم گیری قرار است بهداشت دهان را ارتقا دهیم ، زمانی که این پلاک ها و رسوب ها روی هم انباشته می شود و عملا باعث تشکیل پلاک می شود این سبب می شود پوسیدگی های دندانی افزایش یابد و وقتی این رسوب ها به سمت آهکی شدن پیش می رود عملا شروع تشکیل جرم را در دهان داریم . اصولا در طوق دندان ها جایی که مرز بین لثه و دندان می باشد این جاها رسوب خیلی قابل رویت می باشد و اگر ما توجهی به این رسوب ها نکنیم از مقدار های خیلی کم و خیلی لایت شروع می شود و  پیشرفت پیدا می کند به  moderate ،یعنی تبدیل می شود به جرم هایی که  تقریبا  معمولی هستند یعنی نه خیلی حاد هستند نه خیلی خفیف ؛ مرحله ی بعدی مرحله ی سومی می باشد که جرم ها فوق العاده سنگین می باشند که در این مرحله آسیب رسانی به لثه و دندان خیلی مشهود است . اصول جرم گیری هر 6 ماه یکبار می باشد ؛ زمانی که برای چکاپ مراجعه می کنیم اگر چکاپ های هر 6 ماه یک بار را انجام داده باشیم دندانپزشک ما هیچ وقت با صحنه ی جرم های سنگین مواجه نمی شد .

زمانی که جرم گیری و چکاپ های هر 6 ماه یک بار را انجام ندهیم متوجه این اتفاقات در دهان نمی شویم و عملا پروسه دندانی ما به سمت حاد شدن پیشرفت می کند .

جرم های دندان به رسوب ها و جرم های داخل کتری و سماور خیلی شباهت دارد ،بعد از مصرف یک بازه زمانی از کتری در کف و دیواره های آن یک سری رسوب آهکی تشکیل می شود که اگر آنها را پاکسازی نکنیم  بعد از یک بازه ی زمانی جرم ها به حدی  سنگین می شود که عملا شروع به از بین بردن دیواره کتری و سماور میکند ، و عملا دچار سوراخ شدن وسیله ما می شود .

در دهان سوراخ اتفاق نمی افتد ولی باعث می شود که جرم ،جای لثه را بگیرد و عملا آنجاست که به دلیل به وجود آمدن جرم تحلیل لثه اتفاق می افتد که در سنین بالاتر باعث لقی دندان ها می شود و ما خودمان کاری را انجام داده ایم که به واسطه رعایت نکردن بهداشت سلامت دهان و دندان خود را به خطر انداخته ایم و خودمان به خود آسیب خیلی بزرگی زده ایم .

آیا جرم گیری مینای دندان را از بین میبرد ؟

زمانی که دندان ما جرم می گیرد جرم ها خیلی وقت ها می توانند ظاهری شبیه اطراف دندان داشته باشند و شما فکر کنید که عضوی از دندان شده است و زمانی که جرم گیری می کنید عملا یک لایه ای از دندان شما برداشته می شود که در واقع جرم های سنگین برداشته می شود و آن جاست که این جمله به کار می رود که مینای دندان از بین رفته است ، در واقع آن مینا نیست و جرمی می باشد که روی دندان را گرفته و متوجه آن نشدید .

در انتهای فک هر فرد نقاطی وجود دارد که دسترسی به آنها آسان نیست و نمی توان به راحتی آنها را مسواک زد . یک سری از افراد محدودیت باز کردن دهان خود را دارند که اگر به عنوان مثال مسواک و یا هر وسیله دیگری از یک مرزی عقب تر برده شود ، حالت تهوع و احساس بدی به آنها دست میدهد که در اصطلاح دچار گگ (gag) می شوند.

این موضوعات باعث می شود که ما آن نواحی را نتوانیم خیلی تمیز کنیم و نواحی که خیلی تمیز می شود و خیلی وقت گذاشته می شود برای مسواک زدن ، نواحی هستند که در ظاهر ما خیلی تاثیر دارند و در واقع روی دندان های ما هستند ، و در اکثر افراد کمترین جرم دندان های قدامی و یا دندان هایی هستند که در ظاهر تاثیر داره ، پس جرم گیری پروسه درمانی نیست که به دندان های ما آسیب بزند ، پروسه ای می باشد که می تواند از خیلی از اتفاقاتی که قرار است برای دندان و لثه ی ما  که از همه مهم تر میباشد پیشگیری کند ،

پس توصیه می شود چکاپ های هر 6 ماه یک بار را انجام دهید که کمترین  چیزی که در این چکاپ ها می توانید به آنها دسترسی پیدا کنید و متوجه شرایط دهانی خود شوید جرم گیری می باشد ، جرم گیری باعث می شود خیلی از عفونت ها و باکتری ها از دهان شما خارج شود و محیط دندانی و دهانی خود را یک محیط قابل قبول و خوبی به وجود بیاوریم ، خیلی وقت ها این جرم گیری وقتی صورت نمی گیرد و جرم های سنگینی در داخل دهان به وجود می آید باعث بوی بد دهان ، بد رنگی دندان ها میشود  و خود فرد نیز احساس سنگینی در دهان خود دارد .

خیلی از افرادی که ویزیت می شوند و جرم گیری به آن ها توصیه می شود ، شاید آخرین باری که جرم گیری کرده بودند چندین سال گذشته بوده و ما با مراجعه کنندگانی مواجه می شویم که اطلاعاتی در ارتباط با جرم گیری ندارند و جرم گیری را تا به حال انجام نداده اند .

زمانی که برای این افراد کار درمان جرم گیری را انجام میدهیم ،حس آن ها را بعد از درمان می پرسیم که می گویند حالت سبکی پیدا کردیم .

زمانی که جرم های سنگین را از روی و بین  دندان های شما پاکسازی می کنیم ، احساس می کنیم که آن لثه نفس می کشد ، بعد از یک بازه ی زمانی لثه ها وضعیت بهتری را به خود می گیرند و خود را به سمت بهبودی و سلامت بیشتری میبرند .

روش های جرم گیری

جرم گیری به چند روش انجام می شود ، روش های قدیمی که خیلی خوشایند افراد نبود ، درد و احساس ناراحتی برای بیمار داشت . جرم گیری که با قلم های جرم گیری به صورت دستی انجام می شد که این ها بین طوق دندان یعنی بین لثه و دندان و با فشار و نیروی دست دندانپزشک این جرم ها از آن محیط خارج می شوند .

جرم ها خاصیت چسبندگی دارند و باید زمانی که با دست جرم گیری انجام می شود مقداری از این فشار متوجه لثه  و بیمار شود ، برای اینکه تیم پزشکی همیشه با سلامت افراد در ارتباط هستند ، به این فکر هستند که حس ناراحتی و حس درد را از مراجعه کننده دور کنند ، دستگاهی تعبیه شده است بنام اولتراسونیک یا قلم های کویترون ،که قلم هایی هستند که یک سری فلزی دارند و با ارتعاشات صوتی و آب باعث می شود که جرم از طوق دندان خارج شود و عملا درد بسیار ناچیزی را به دندان ها وارد می کند و فرد مراجعه کننده حس بهتری دارد.

یک سری جرم گیری ها با لیزر انجام می شود که در حال حاضر خیلی شایع نمی باشد ، در حال حاضر شایع ترین روش برای جرم گیری دندان ها استفاده از قلم های جرم گیری کویترون  و یا اولتراسونیک می باشد .

در افرادی که سیگار ، قلیون ، چای ، قهوه و نسکافه جز عادت های روزمره آنها می باشد ، یک سری جرم های قهوه ای رنگ و سیاه رنگ بر روی دندان ها وجود دارد که با دستگاهی به نام ایرفلو میتوان این جرم ها را از بین برد .

دستگاه ایرفلو ، که با این دستگاه تمام این جرم ها و رنگ هایی که بر روی دندان ها به وجود آمده که معروف به استون می باشند. این سنگ ریزها که توسط ایرفلو تمام این رنگ ها از روی دندان ها برداشته می شود ، و عملا سطح صیقلی و صافی را برای دندان ها به وجود می آورد .

مرحله ی آخر جرم گیری همیشه مرحله پالیشینگ است .

پالیشینگ توسط آنگل ، به وسیله یک سری برس های مخصوص و توسط خمیر پالیش روی دندان ها گذاشته می شود و مثل مسواک های برقی که بر روی دندان حالت دورانی دارند در مرحله ی پالیشینگ می باشد و باعث می شود که رنگ هایی خیلی خفیف هستند و چسبندگی زیادی ندارند از همان مرحله پالیشینگ استفاده می شود .

سطح ناصاف و زبری توسط مرحله پالیشینگ که باید انجام شود برطرف می شود و حس بهتری را به وجود می آورد .

قلم جرم گیری با ارتعاشاتی که دارد بین لثه و دندان مراجعه کننده قرار می گیرد و شرایطی را به وجود نمی آورد که به صدف دندان آسیب بزند و اگر قلم جرم گیری را بر روی ناخن بکشیم به آن آسیب نمی زند ، که مینای دندان که یکی از سخت ترین عضو های بدن میباشد جای خود دارد .

بروساژ را بر روی صدف دندان قرار می دهیم ، باید حواسمان باشد که روی لثه ی بیمار گرفته نشود و با حرکات چرخشی دقیقا صدف دندان ، بین دندان و پشت دندان  برس خورده شود،

اگر شما اختلاف بین محیط دندانی با جرم و بدون جرم را تجربه کرده باشید ، به محض اینکه جرم ها شروع به تشکیل شدن می کنند احساس ناراحتی می کنید و جرم گیری را انجام میدهید،

یک سری از افراد به دلیل داشتن رژیم های غذایی متفاوت و به دلیل اینکه بزاق دهانشان اسیدی می باشد باعث می شود که جرم ها زودتر تشکیل شوند.

پس جرم گیری نه به مینای دندان آسیب می زند و نه باعث می شود جرم ها زود به زود برای دندان ها تشکیل شود .

تهیه شده در گروه مدرن

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *