پوسیدگی دندان عقل در زمان قرنطینه کرونا

پوسیدگی دندان عقل

پاسخ به سوالات دندانپزشکی در زمان کرونا

پوسیدگی دندان عقل در زمان قرنطینه کرونا

ارسال شده توسط dentalcenter

پوسیدگی دندان عقل این دندان بعد از سن بلوغ یعنی 16 الی 17 سالگی در واقع آخرین دندانی است که در انسان رویش پیدا میکند .

آیا حتما باید دندان عقل را کشید یا میتوان آن را نگه داشت؟

آیا برای کشیدن دندان عقل حتما نیاز به جراحی وجود دارد یا با روش های ساده هم میتوان آن را کشید ؟
در قرن های گذشته انسانهای اولیه هیکل و جثه بزرگی داشتند حتی در آثار باستانی دیده شده است که حتی قد این افراد به 2 متر و یا بیشتر هم میرسیده به همین دلیل فک و جمجمه بسیار بزرگی داشتند و حتی تعداد دندان هایشان بسیار بیشتر از ما بوده ؛ به مرور زمان جثه انسان دستخوش تغییرات ژنتیکی شده و کوچکتر شده و به مرور از تعداد دندان ها نیز کاسته شده ؛ در واقع انسان امروزی تعداد دندان خیلی کمتری نسبت به انسانهای اولیه دارد .

دندان عقل یکی از دندانهایی است که باز هم در حال حاضر در حال حذف شدن است . در بسیاری از افراد به صورت ژنتیکی دندان عقل وجود ندارد . در واقع در سالهای آینده ما شاهد حذف دندان عقل هستیم و شاید عده کمی به صورت استثنا دندان عقل داشته باشند . به همین خاطر در حال حاضر به علت کوچک شدن فک انسانها ، دندان عقل جای کافی برای رویش ندارد ، بنابراین وقتی رویش پیدا میکند نمیتواند به صورت کامل در قسمت قوس و ردیف دندانی قرار بگیرد و خارج از قوس قرار میگیرد . این رویش و قرار گیری نابجا باعث میشود که دسترسی برای تمیز کردن دندان مصنوعی کمی سخت باشد و حتی لثه اطراف به علت رعایت نکردن بهداشت دچار التهاب میشود و به همین علت خیلی زود دچار پوسیدگی میشود .

پوسیدگی دندان عقل
پوسیدگی دندان عقل

اگر دچار پوسیدگی شود دندانپزشک دسترسی خوبی برای ترمیم ، درمان و یا عصب کشی آن ندارد ، بنابراین نمیتوان ترمیم خوبی هم بر روی آن انجام داد . گاهی اوقات انقدر فضا برای دندان عقل کم است که این دندان بصورت نیمه نهفته و یا نهفته زیر لثه گیر میکند و نمیتواند کامل رویش پیدا کند و داخل حفره دهان قرار بگیرد . اما گاهی نیز دیده شده است که نسبت سایز فک فردی به سایز دندانها جوری است که دندان عقل به راحتی رویش پیدا کرده و در ردیف دندانها قرار گرفته و میتواند مانند یک دندان طبیعی و عادی برای شخص کارآیی داشته باشد ؛ ضمن اینکه دسترسی فرد برای تمیز کردن دندان مصنوعی خوب است و اگر دچار پوسیدگی شده باشد دندانپزشک به راحتی میتواند یک درمان با کیفیت برای آن انجام دهد .

پس بطور کل دندان عقل وقتی جایی برای رویش ندارد و یا یک رویش نابجا پیدا میکند که دسترسی برای تمیز کردن و ترمیم کردن ندارد باید حتما از قوس فک خارج شود . این خارج کردن در صورتیکه دندان در دسترس باشد و دچار پوسیدگی زیادی نشده باشد میتواند به روش کشیدن ساده انجام شود . اما اگر نهفته ، نیمه نهفته و یا دچار پوسیدگی وسیع شده باشد که براحتی قابل خارج کردن نباشد باید حتما از طریق جراحی خارج شود . اما اگر دندان عقل در ردیف دندانی قرار داشته باشد و دسترسی برای تمیز کردن و ترمیم کردن آن خوب و راحت باشد و بدون مشکل باشد میتواند حفظ شود و برای شما نقش یک دندان کرسی خیلی خوب را بازی کند .

در این روزهایی که باید بیشتر در خانه بمانیم ، اگر دندان عقل شما دچار مشکلی شد ؛ یک عکس OPG کامل از فک تهیه کنید ، با ما تماس بگیرید و آن عکس را از طریق واتساپ برای دندانپزشکان مجموعه ارسال کنید تا دندانپزشکان ما مشاوره ها و مراقبتهای لازم را به شما گوشزد کنند ؛ اگر لازم باشد تا کاری برای دندان عقل انجام شود حتما از شما خواسته میشود که به کلینیک مدرن مراجعه کنید تا با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی اقدامات لازم بر روی دندان شما انجام شود .

اگر میخواهید با قوی ترین مسکن درد دندان را بشناسید ، کلیک نمایید .

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *