تغییر رنگ دندان و درمان آن

آزاده قربانی - تغییر رنگ دندان

تازه های دندانپزشکی

تغییر رنگ دندان و درمان آن

ارسال شده توسط dentalcenter

همان‌طور که تا به امروز با ما همراه بودید استیج بخش‌های مختلفی داشت. بنده در خدمتتان بودم در زمینه‌های مختلف که در زمینه‌ی ایمپلنت یک سری سوال های متداول داشتید و پرسیدید، تا جایی که توان داشتیم به شما کمک کردیم که بتوانید پاسخ سوالات خود را بگیرید و اگر سوالات بیشتری داشتید ما در خدمت شما هستیم. در زمینه‌ی زیبایی خدمتتان بودم و بخش‌های مختلف را با هم جلو آمدیم و قرار گذاشتیم که ببینیم زیبایی چیست؟ ترمیم زیبایی چیست؟ و به چه صورت مراحل جلو رفته است. در ادامه با موضوع تغییر رنگ دندان در خدمت شما هستیم.

تغییر رنگ دندان در دندانپزشکی

امروز که در خدمتتان هستم با رنگ‌های دندانی، ما زمانی که بخواهیم زیبایی انجام دهیم یا وارد مرحله‌ای شویم که تصمیم بگیریم یک کار درمانی زیبایی روی دندان‌هایمان انجام دهیم. خیلی وقت‌ها درمان هم تشکیل‌شده از این‌که بخواهید درمان انجام دهید و در نهایت زیبایی برای اتمام کار آن درمان باهم گره می‌خورد و عملا یک درمان دو بعدی شود. یکی از مباحثی که سوالات متداول شده بود در این زمینه رنگ دندان‌ها است. یکی از مباحث زیبایی مربوط می‌شود به رنگ تک‌تک ما که رنگ دندانیمان چه بوده و به چه دلیلی تغییر رنگ پیدا کرده و الان ما شرایط داریم که رنگ دندانمان را برگردانیم به رنگی که در سنین پایین بوده و می‌توانیم ماهیتش را تغییر دهیم یا نه؟ چه روش‌هایی وجود دارد؟ با ما همراه باشید.

هرکدام از ما مرتبط می‌شویم به یک نژادی و ژنتیک خاص خود را داریم، رنگ دندان‌ها هم جدا از این قضیه نیست. در کشور ایران همه‌ی افراد رنگ دندان سفید ندارند. سفیدی که خیلی از عزیزانی که به ما مراجعه می‌کنند خواهان آن رنگ دندان هستند که کاملا سفید است و مراجعه کننده‌ی عزیز به ما می‌گوید که من سفید یخچالی می‌خواهم سفیدی که آن براقیت و شفافیت دندان طبیعی را نداشته باشد. در نژاد ایرانی رنک دندان سفید نداریم. دندان‌های روشن داریم رنگ‌هایی که شاید کرم روشن باشد که نمی‌توان اسم آن را رنگ سفید گذاشت. ولی در نژادهای سیاه پوستان مثل خیلی از کشورهای دیگر رنگ دندان سفید دارند و کاملا داخلشان شاهد این قضیه هستیم. پس ما ژنتیک و نژادمان را نمی‌توانیم تغییر دهیم. اگر در سنین کودکی رنگ دندان روشنی داشتیم و در سنین بالاتر به دلیل عادت‌های غذایی به دلیل استفاده از مواد غذایی که رنگدانه هایی دارند که مستقیما روی دندان تاثیر می‌گذارند که در دراز مدت خودشان را نشان می‌دهند ما می‌خواهیم آن تغییر رنگ را ایجاد کنیم و عملا کار سفید کردن دندان را انجام دهیم ولی منظور از سفید کردن دندان این نیست که ما ماهیت یا ژنتیک دندان را تغییر دهیم بلکه نمی‌توانیم از این‌ها جدا شویم ولی رنگ دندان را می‌توانیم برگردانیم به رنگی که در سنین کودکی داشتیم.

تغییر رنگ دندان ها
تغییر رنگ دندان ها

روش های تغییر رنگ دندان

یکی از این روش‌ها استفاده از بلیچینگ است که خود دارای دو مرحله است. خیلی اوقات بلیچینگ در آفیس انجام می‌شود که معروف است به بلیچینگ آفیس که دندانپزشک مربوطه بعد از این که چکاب اولیه را انجام داد، شرایط دندانی، بافت لثه‌ای و تمام عواملی که باعث می‌شود یک درمان نتیجه‌بخش داشته باشید را بررسی کرد و تصمیم به اجرای این کار گرفت بلیچینگ را در آفیس برای شما انجام می‌دهد. کیتی دارد ژله بلیچینگ برای شما تهیه می‌شود. تری‌های مخصوص است و اشعه‌ی ماورای بنفش است که درصد پایینی دارد ولی فعال‌کننده‌ی آن ژلی است که روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد. یک بازه‌ی زمانی نیم‌ساعته برحسب آن برند و پروتکل اجرایی که روی دستور کار آن کیت نوشته‌شده و کاملا دندانپزشک ها مشرف به اجرای آن هستند بر آن اساس برای شما انجام می‌دهند که نه حساسیت دندانی داشته باشد و نه اینکه خارج از چهارچوب درمانی برای شما انجام دهند.

بلیچینگ یک روش اجرایی برای ایجاد تغییر رنگ برای تک‌تک عزیزانی که تمایل به این درمان دارند است.

به این نکته توجه کنید که به فواصل زمانی کوتاه‌مدت سراغ این روش اجرایی برای تغییر رنگ دندان نرویم. می‌توانم بگویم 6 ماه یک‌بار یا سالی یک‌بار می‌توانیم سفید کردن دندان را انجام دهیم و به آن رنگ دندانی که بوده دندانمان را برگردانیم. ولی به فواصل زمانی کوتاه‌مدت شرایطی را برای ما ایجاد می‌کند که خوشایند نیست، حساسیت‌های دندانی به وجود می‌آورد و عملا به صلاح دندان شما نیست و سلامت دندان شما را به خطر می‌اندازد.

مراقبت‌های بعد از سفید کردن دندان  

یک سری مراقبت‌ها برای بعد از پروسه‌ی درمانی وجود دارد که باید آن هارا رعایت کنیم چرا که زمان می‌گذاریم، هزینه می‌کنیم تا یک نتیجه‌ای را بگیرید که در یک بازه زمانی آن نتیجه قابل دیدن باشد که ما عملا یک اتفاقی داخل دهانمان افتاده برای به وجود آوردن شرایط بهتر یک کاری را انجام دادیم یک زمانی را گذاشتیم پس باید ی خورده مراقبت کنیم شاید سخت باشد ولی به صلاح ما است.

مواد غذایی رنگی
ادویه جات رنگی

زمانی که ما بلیچینگ انجام می‌دهیم ممکن است یک سری حساسیت‌های دندانی به سراغ شما بیاید که صرف یکی دو روز و نهایتا یک‌هفته‌ای این حساسیت وجود دارد. دندان‌ها به دم و بازدم نفسمان هم حساسیت نشان می‌دهند و تیر بکشند که در آن شرایط باید رعایت کنیم و خوردن موادی که سرمای زیادی دارد مثل: آب یخ و انواع چیزهایی که مرتبط است با دمای خیلی بالا، این باعث می‌شود حساسیت دهانیمان به اتمام نرسد و طولانی‌تر شود .ما بعد از بلیچینگ دندان که رنگ خام دندانمان را داریم، قابلیت رنگ‌پذیری بالایی را دارد یعنی ما به مراجعه‌کنندگان توصیه می‌کنم که تا 48 ساعت از خوردن مواد رنگی مثل: چای، قهوه، نسکافه و غذاهایی که ادویجات رنگی داخلشان است مثل:زردچوبه دارچین، زعفران که حتی به پوست دستمان بخورد هم کاملا پوست دست رنگ می‌گیرد که دندان هم همان پروسه را دارد. از خوردن این مواد کاملا خودداری کنید.

افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند کاملا مضر است به دلیل اینکه رنگی که دارد باعث می‌شود که دقیقا روی دندان بنشیند و عملا آن کاری که انجام دادند عملا به باد می‌رود.

بعد از آن که بلیچینگ را انجام دادیم یک سری از خمیر دندان‌ها است که دندانپزشک شما برایتان تجویز می‌کند که در هفته یک یا دو بار از آن‌ها استفاده کنید که باعث تثبیت آن رنگ دندانتان می‌شود و مجددا این پروسه رنگ‌پذیری اتفاق نیفتد یا دیرتر به سراغ شما بیاید. کار زیبایی در هر نقطه از بدن ما نیاز به مراقبت دارد که دندان هم جدای از این مراقبت‌ها نیست بلکه مراقبت‌های بالاتری را می‌طلبد.

روش های سفید کردن دندان

می‌خواهم یک پروسه‌ای را خدمت شما بگویم وقتی شما عزیزان برای انجام بلیچینگ مراجعه می‌کنید زمانی که ویزیت اولیه را انجام می‌دهید دندانپزشک مربوطه به شما توصیه می‌کند قبل از بلیچینگ، جرم‌گیری انجام شود. وقتی شما دارای جرم سنگینی هستید و روی دندان‌هایتان جرم پوشیده باشد ما عملا می‌خواهیم رنگ دندان را تغییر دهیم نه رنگ جرم دندانی شما، پس قدم اولیه برای افرادی که جرم سنگین و یا حتی جرم‌های سبک دارند بهتر است جرم‌گیری انجام شود که همراه با بروساژ باشد که صدف دندان تمیز شود و جرم‌های لثه‌ای از بین برود. به دلیل این که در مرحله‌ی بروساژ ما از موادی استفاده می‌کنیم که آن پروسه‌ی بروتاژ را انجام دهیم بلافاصله بعد از بروساژ ما نمی‌توانیم بلیچینگ را برایتان انجام دهیم و عملا پروتکل کامل بلیچینگ بعد از بروساژ با خمیر که صورت می‌گیرد نتیجه‌ی مطلوب را به ما نمی‌دهد و درست نیست که ما این کار را انجام دهیم به همین دلیل افرادی که جرم‌گیری دارند باید جرم‌گیری کامل را انجام دهند و بعد از 10 روز به سراغ بلیچینگ بروند که نتیجه‌ی عالی بدهد. این یکی از روش‌هایی است که رنگ دندان شما را تغییر می‌دهد. سفید کردن دندان برندهای متفاوتی دارد. تمام برندهایی که مطرح است و دندانپزشکان به شما پیشنهاد می‌کنند مراکزی مثل مدرن بهترین برند هارا برای شما تهیه می‌کند. پروتکل اجرایی دارند و برحسب اینکه آیا ضرری به دندان می‌رساند یا خیر ؟ اگر دارای استاندارد باشد و نحوه‌ی اجرا کاملا اصولی باشد مشکلاتی را برای دندان‌های شما به وجود نمی‌آورد. ولی همان‌طور که گفتم از فاصله‌های کوتاه برای انجام بلیچینگ خودداری کنید.

شیدهای رنگ دندان
شیدهای رنگ دندان

روش‌های دیگری برای تغییر رنگ دندان وجود دارد که در جلسه قبل گفتم وارد خانواده‌های ونیر کامپوزیت‌ ها و لمینیت ها می‌شویم . ما انواع رنگ‌های دندانی داریم. رنگ‌های دندانی که خیلی سفید هستند، شما سوال کرده بودید که خانواده رنگ b1 چیست؟ یا bw چه رنگی است؟ خیلی سوال رایجی بود و تعداد افراد بالایی را به خود جلب کرده بود. من در این جلسه به این نکته اشاره می‌کنم ما شید های مختلفی داریم که دندانپزشک برحسب آن که شما جزو کدام دسته از خانواده رنگ‌ها هستید و قرار است کدام از این خانواده از رنگ‌ها را انتخاب کنید برای تغییر رنگی که می‌خواهید به وجود بیاورید در اختیار شما می‌گذارند و شما از نزدیک می‌بینید و می‌توانید امتحان کنید و در آخر انتخاب کنید.

B1 سفیدترین رنگ دندانی طبیعی است ولی BW یا SP رنگ‌هایی هستند که سفیدترین رنگ‌های موجود در بازار هستند که حالت طبیعی را ندارند که امروزه خیلی خواهان دارند.

راجع به اینکه چند دسته خانواده داریم و چه دلایلی باعث می‌شود ما شما را به سمت رنگ دندان طبیعی سوق بدهیم چیست؟ با ما همراه باشید در برنامه استیج تا بتوانم این خانواده رنگ‌ها و این که چه رنگی به صلاح شما و زیبایی شما را ارتقاء می‌دهد را توضیحات کامل را در اختیارتان بگذارم.

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *