رادیولوژی دندان

رادیولوژی دندان

تازه های دندانپزشکی

رادیولوژی دندان

ارسال شده توسط dentalcenter

رادیولوژی دندان زمانی که اشعه ایکس به فک انسان تابیده می‌شود، بسته به اینکه هر بافت چه مقدار تراکم دارد اشعه را از خود عبور می‌دهد و در نهایت تصویری از دندان‌ها، استخوان و بافت‌های نرم تهیه می‌شود. با تصاویری که از رادیولوژی دندانپزشکی گرفته می‌شوند، ضرورت انجام رادیولوژی دندان می‌توان در مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، ساختارهای دندانی نهفته (مانند دندان عقل) و تحلیل استخوان دندان را بررسی کرد که در طول معاینه بصری قابل‌ مشاهده نیستند.

رادیولوژی دندان و ضرورت انجام آن

پوسیدگی از شایع‌ترین مشکلات دندانی است که نیاز به رادیولوژی دندان دارد. زیرا تشخیص به‌موقع و دقیق پوسیدگی دندان باعث می‌شود ترمیم آن سریع‌تر انجام شود و همچنین به حفظ شدن دندان فرد کمک می‌کند و برای عصب دندان هم مشکلی پیش نمی‌آید. شناسایی زودهنگام این بافت آسیب‌دیده و پوسیده، شانس درمان مؤثر آن را بالا می‌برد. برای انجام یک ایمپلنت خوب، تصویربرداری دندانی امری مهم و حیاتی است. لازم به ذکر است که تصویربرداری دقیق حتما باید قبل از انجام ایمپلنت صورت گیرد. تصویربرداری که به بیماران توصیه می‌شود، تصویربرداری CBCT است که بسیار دقیق و کاربردی است. زیرا هرچه نقشه‌برداری با دقت بالا از محلی که قرار است ایمپلنت انجام شود، صورت گیرد، موفقیت ایمپلنت نیز در همان راستا افزایش خواهد یافت.

روش حفاظت در برابر اشعه ایکس

استفاده از گردنبند‌ های تیروئیدی هنگام انجام رادیولوژی، باعث حفظ شدن غده تیروئید در مقابل اشعه ایکس می‌شود. قابل‌ذکر است که این مسئله برای کودکان از اهمیت بیش‌تری برخوردار است، چراکه کودکان در مقابل اشعه ایکس حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند. با این‌حال زمانی که استفاده از گردنبند های تیروئیدی بر روی تصویر اختلال ایجاد کند، مانند برخی از رادیوگرافی‌ های خارج دهانی، که دندان‌ پزشک نمی‌تواند از آن استفاده کند. کودکان کمتر از ۵ سال به‌طور معمول به انجام رادیوگرافی پانورامیک نیازی ندارند، مگر در شرایط خاص، همچون وقوع تصادفات یا احتمال وجود ضایعه توصیه می‎شود. لازم به ذکر است که برای کودکان زیر ۱۲ سال نیز انجام رادیوگرافی پانورامیک بیش از دو بار توصیه نمی‌شود. زیرا تیروئید آن‌ها در مقابل اشعه ایکس حساس است و ممکن است آسیب ببینند. بااین‌وجود در شرایط اورژانسی و یا ضایعه‌ای احتمال آن داده می‌شود.

تهیه شده در گروه کلینیک دندانپزشکی مدرن

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *