مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ایمپلنت تازه های دندانپزشکی

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

ارسال شده توسط dentalcenter

مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل کاشت ایمپلنت دندان عبارتند از:

مرحله اول: فلپ در طول این مرحله که بخشی از لثه که روی استخوان ناحیه موردنظر قرارگرفته به کمک تیغ جراحی برش داده می‌شود بعد از کنار زدن لثه استخوانی نمایان می‌شود که قرار است پایه ایمپلنت داخل آن قرار بگیرد.
مرحله دوم: نوبت به انتخاب دریل‌هایی می‌رسد که در سایزها و قطرها و طول‌های مختلف موجود هستند و اصولا سر تیز دارند و دارای رنگ‌بندی مختلف مثل آبی قرمز سبز و هرکدام از آن‌ها در مراحل مختلف کاربردهای متنوعی دارند.
مرحله سوم: جهت تعیین محل ایمپلنت دریل اولیه صورت می‌گیرد. در واقع ابتدا ناحیه قرارگیری ایمپلنت دندان به‌ وسیله‌ی مارکینگ دریل انجام می‌شود. توجه به این نکته ضروری می‌باشد که بهتر است محل ایمپلنت با دندان‌های کناری موازی باشد و قطر آن با احتیاط تعیین شود.

مرحله چهارم: پس از مشخص کردن ناحیه دریل از پایلوت دریل برای رسیدن به طول و زاویه موردنظر استفاده می‌شود.
مرحله پنجم: پس‌ از این مرحله نوبت به سنجش عمق کار با دستگاه پروپ می‌رسد که هدف از انجام این سنجش بررسی و دقت کار بالا است.
مرحله ششم: دریل دیگری با سایز متفاوت و پهن تر جهت افزایش قطر مورد نظر صورت می‌گیرد تا فضای بیشتری را برای ایمپلنت در اختیار جراح  قرار دهد.

سایر مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مرحله هفتم: در این مرحله از مراحل ایمپلنت دندان اکستنشن دریل جهت رسیدن به قطر بیشتر صورت می‌گیرد تا جراح به قطری نزدیک شود که در نهایت قرار است فیکسچر در آن قرار بگیرد.
مرحله هشتم: با استفاده از دریل‌هایی که به دریل‌های هوشمند معروف هستند انجام می‌شوند. این مرحله، مرحله دستیابی به قطر فیکسچر است و چندین مرحله انجام می‌شود.
مرحله نهم: با توجه به کیفیت استخوان حین دریل کردن توسط جراح و در صورت نیاز کریستال دریل به کار می‌رود.
مرحله دهم: در مورد استخوان‌ های محکم از بن تب استفاده می‌شود. که درواقع در این مرحله دریل در جهت عقربه‌های ساعت داخل استخوان می‌شود و در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بیرون می‌آید.

مرحله یازدهم: کارگزاری ایمپلنت با دستگاهی به نام رچت استفاده می‌شود. نیرویی که این دستگاه می‌تواند برای سفت کردن ایمپلنت وارد کند قابل تنظیم می‌باشد که این کار توسط جراح انجام می‌شود.

شرایط جسمانی بیمار در مراحل کاشت ایمپلنت دندان

شرایط جسمانی بیمار ما خیلی اولویت دارد یعنی ما از بیمار بپرسیم از لحاظ جسمانی در چه وضعیتی هستند آیا فشار و یا ناراحتی قلبی دارند؟ قند خون دارند یا خیر؟ آیا دارویی مصرف می‌کنند یا خیر؟ تمام این سوال ها را ما باید موردبررسی قرار دهیم و از بیمار کاملا شرایط جسمانی ‌اش را بپرسیم.

بعد از بررسی شرایط جسمی و بررسی OPG و CBCT بیمار وارد جراحی و دومین مرحله یعنی کاشت فیکسچر می‌شود. یعنی قرار دادن فیکسچر داخل استخوان بیمار. بعد از این که جراح فیکسچر را درون استخوان بیمار قرار داد، اگر هنگام جراحی نیروی 35 نیوتن به بالا به فیکسچر ما وارد کرد در آن لحظه می‌تواند هیلینگ(فرم دهنده‌ی لثه) را ببندد. ولی اگر نیروی زیر 35 نیوتن وارد شد باید کاوراسکرو ببندد. البته باز بنا به شرایط خاص در این لحظه جراح خودش تشخیص می‌دهد هیلینگ یا کاوراسکرو ببندد. بعد از اینکه جراحی فیکسچر انجام شد ما وارد مرحله سوم که در واقع بیمار بعد از جراحی به مدت 2 هفته برای کشیدن بخیه مراجعه می‌کند.

توجه کنید:

کاشت پایه ایمپلنت

مرحله قالبگیری اصلی و ساخت اباتمنت

وقتی هیلینگ بیمار را بستیم مرحله‌ی بعد می‌شود مرحله‌ی قالب‌گیری اصلی بیمار و معمولا وقتی‌ که هیلینگ بسته می‌شود جراح دستور قالب ‌گیری یا یک هفته و یا دو هفته بعد اعلام می‌کند. یعنی اجازه می‌دهد که از دهان بیمار قالب گیری شود. بعد از بستن هیلینگ ما به قالب ‌گیری اولیه بیمار می‌رسیم. قالب‌گیری اصلی که همان ‌طور در برنامه‌های قبل برایتان توضیح داده شده  می‌توانید مراجعه کنید و فیلم‌ های مربوط به قالب‌گیری را مشاهده کنید. قالب‌گیری می‌تواند به‌صورت اپن تری یا کلوز تری باشد و یا می‌تواند بنا به شرایط دهانی بیمار از تری اختصاصی دهان بیمار استفاده شود.

بعد از اینکه ما مرحله قالب ‌گیری دهان بیمار را انجام دادیم به مرحله ساخت اباتمنت پایه اصلی بیمار و فریم بیمار می‌شویم. فریم بیمار هم می‌تواند pfm یا زیرکنیا باشد که بنا به صلاح‌دید خود بیمار این فریم انتخاب می‌شود و ما در مرحله‌ی انتخاب اباتمنت و فریم آن را امتحان می‌کنیم که ببینیم تمام شرایط دهانی بیمار خوب است یا خیر. پایه دهانی که همان اباتمنت است کاملا می‌نشینید و فریم ما مشکل نداشته باشد. مرحله بعد می‌شود مرحله‌ی تحویل روکش اصلی به بیمار که ما می‌توانیم در این مرحله روکش را که پرسلن روی سطح فریم آن آمده به بیمار تحویل دهیم و در داخل دهان بیمار قرار دهیم.

خب مراحل کاشت ایمپلنت دندان ایمپلنت را از اول باهم بررسی می‌کنیم، گفتیم بیمار ویزیت می‌شود برای جراحی که کاشت فیکسچر است. مرحله‌ی بعدی کشیدن بخیه بعد از دو هفته است. مرحله چهارم مرحله‌ی بستن هیلینگ است. مرحله پنجم مرحله قالب‌گیری اصلی بیمار است که می‌تواند با تری اختصاصی یا تری معمولی باشد مرحله ششم امتحان اباتمنت و فریم است و مرحله آخر می‌شود امتحان پرسلن و تحویل روکش به بیمار است.

توجه کنید:

این مراحلی که به شما گفتم در بیماران خاص مثل فول موس یا بیمارهایی که تعدادی فیکسچر داخل دهان خود دارند، می‌تواند یک تا دو مرحله به این مراحل در قسمت پروتز به آن اضافه شود. آن مراحل می‌تواند ثبت رابطه‌ی و امتحان فریم رزینی بیمار باشد. باید در نظر داشته باشید که  در شرایطی که بیمار ما تعداد واحد بالا داشته باشد دو مرحله به این مرحله اضافه می‌شود.

پروتز دندان

بعضی تکنیک ها هستند تکنیک های سریع و فوری هستند، تکنیک های یک روزه هستند، در واقع بلافاصله بعد از پایه گذاری ما میتوانیم پروتز را تحویل بدهیم این پروتز ها بهتر است پروتز موقت باشند تا زمانی سپری بشود و بافت های لثه و استخوان ما به حالت ثبات برسد، آن حالت تورم و عوارض بعد از  جراحی ناشی میشود اتفاق بیفتد سپری بشود و بعد از اینکه به شرایط ثابتی از لحاض بافتی رسیدیم  پروتز را با پروتز اصلی تعویض بکنیم که این مدت زمانی معمولا حدود سه الی چهار ماه است.

اگر نشود که به روش های یک روزه کار کرد یعنی شرایط استخوان شما شرایط جسمانی شما یا آن ناحیه ی که میخواهید ایمپلنت بگذارید، برای ایمپلنت یک روزه مناسب نباشد پایه را میگذاریم بین سه تا شش ماه زمان می دهیم تا قالب گیری و مراحل پروتز را شروع بکنیم. این سه تا شش ماه باز بستگی با شرایط استخوان شما، جراحی که انجام شده میزان بازسازی که انجام شده و همه ی این کارها دارد.

اما وقتی که به مرحله ی پروتز رسیدیم باز هم پروتز به این شکل نیست که ما یک قالب بگیریم پروتز را بسازیم و در آن جا نصب بکنیم در واقع کار ایمپلنت کار خیلی دقیقی است، کار خیلی حساسی است ما میخواهیم یک عضو مصنوعی را جایگزین یکی از اعضای مهم بدن شما بکنیم.

بنابراین:

باید مراحل دقیق به صورت آکادمیک انجام بشود هر مرحله ی را اگر حذف بکنیم دقت کار را و کیفیت کار  پایین می آوریم ، بنابراین لازم است که چندین مرحله برای پروتز ثبت بشود تا ما بتوانیم یک پروتز خوب و دقیق به شما تحویل بدهیم این مرحله میتواند بین چهار تا هشت جلسه معمولا به صورت متوسط متغییر باشد ولی گاهی اوقات ممکن است حتی از این بیشتر باشد گاهی اوقات ممکن است ما یک پروتز موقت را برای شما بسازیم یک تست بگیریم مطمئن بشویم که همه چیز خوب است یا اشکالات را روی آن پروتز موقت برطرف بکنیم و دوباره کار را از اول شروع بکنیم.

برای پروتز نهایی شما بنابراین میخواهم به شما بگوییم که ایمپلنت کار حساسی است که مراحل متعددی دارد، حتی اگر شما از تکنیک های سریع و یک روزه استفاده بکنید مراحل کار باید اجرا بشود تا بتوانیم یک کار دقیق به شما بدهیم بعضی از بیماران خیلی اصرار دارند که کار آنها سریع  انجام بشود و مراحل را کوتاه بکنیم این ها همه روی کیفیت کار شما تاثیر میگذارد بنابراین صبور باشید به هر حال یکی از اعضای مهم بدن شما از دست رفته است و میخواهیم آن را جایگزین بکنیم به پزشک خودتان و تیم درمانی زمان بدهید صبور باشید تا تک تک این مراحل سپری بشود و بتوانید کار با کیفیتی را دریافت بکنید .

معرفی مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان و آشنایی کامل با فرآیند انجام ایمپلنت دندان می تواند تا حد زیادی از استرس و نگرانی های بیمار جهت انجام این درمان دندانپزشکی بکاهد. در این مقاله از کلینیک دندانپزشکی مدرن به بررسی مراحل ایمپلنت دندان خواهیم پرداخت.

مراحل ایمپلنت دندان به شرح زیر است:

  • آسیب دیدگی دندان
  • مراجعه و مشاوره نزد دندانپزشک
  • انجام پیوند استخوان در صورت نیاز
  • قرار دادن فیکسچر در فک
  • رشد و بهبودی استخوان
  • اتصال اباتمنت به ایمپلنت
  • قرار دادن روکش دندانی

کل این فرآیند می تواند طی چند ماه صورت پذیرد. البته بیشتر آن مربوط به مدت زمان بهبودی و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک شما می باشدکه این مدت زمان برای افراد مختلف متفاوت است.

مراحل ایمپلنت دندان

مراحل نصب ایمپلنت

انجام پیوند استخوان در صورت نیاز

اگر استخوان فک شما به اندازه کافی ضخیم نباشد یا خیلی نرم باشد، ممکن است قبل از انجام عمل جراحی کاشت دندان به پیوند استخوان احتیاج پیدا کنید. پیوند استخوان به این دلیل است که عمل جویدن محکم در دهان شما فشارزیادی به استخوان فک شما وارد می کند و اگر نتواند ایمپلنت را پشتیبانی کند، احتمالا اثرات عمل جراحی از بین خواهد رفت.

پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای کاشت ایجاد کند. چندین ماده پیوند استخوان وجود دارد که می توان از آنها برای بازسازی استخوان فک استفاده کرد. این فرآیند ممکن است شامل پیوند استخوان طبیعی باشد، مانند پیوند از استخوان قسمت دیگری از بدن شما، یا پیوند استخوان مصنوعی با استفاده از مواد جایگزین استخوان که می تواند ساختارهای حمایتی برای رشد استخوان جدید ایجاد کند. با دندانپزشک خود در مورد گزینه هایی که برای شما بهتر خواهد بود صحبت کنید. دربرخی موارد، شما فقط نیاز به پیوند استخوان جزئی دارید که می تواند همزمان با عمل جراحی ایمپلنت انجام شود. در اصل وضعیت فک شما نحوه عملکرد شما را تعیین می کند.

قرار دادن فیکسچر در فک

یکی از مهمترین مراحل ایمپلنت دندان قراردادن فیکسچر در فک می باشد که باید به دقت انجام شود. در حین جراحی برای قرار دادن ایمپلنت دندان در فک، جراح دندانپزشک برای باز کردن لثه آن را در راستای استخوان برش می دهد. سوراخ ها به سمت استخوان حفر می شوند و در حفره قسمت پایه ایمپلنت یا فیکسچر قرار می گیرد. از آنجایی که این قسمت به عنوان ریشه دندان عمل می کند، در اعماق استخوان کاشته می شود. در صورتی که استخوان فک شما  باریک باشد و  قطر مناسبی داشته باشد، پزشک از روشی بدون برش لثه استفاده خواهد کرد.

فیکسچر

انتظار برای رشد استخوان

هنگامی که پایه ایمپلت در استخوان فک شما قرار می گیرد، باید منتظر رشد استخوان باشید. در طی این فرآیند، استخوان فک با سطح ایمپلنت دندانی رشد کرده و ادغام می شود. این فرایند که می تواند چند ماه طول بکشد، به ایجاد یک پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید شما کمک می کند و دقیقا مانند ریشه برای دندان های طبیعی شما عمل می کند.

قرار دادن اباتمنت

یکی دیگر از مهمترین مراحل ایمپلنت دندان قرار دادن اباتمنت است که در واقع واسطه ای برای نصب تاج دندان به روی فیکسچر می باشد. وقتی پیوند ایمپلنت با استخوان فک، انجام گرفت، ممکن است شما نیاز به عمل جراحی اضافی برای قرار دادن یا جابجایی قطعه ای که در نهایت تاج به آن وصل خواهد شد داشته باشید. البته این جراحی جزئی به طور معمول با بی حسی موضعی در یک جلسه سرپایی انجام می شود.

در بعضی موارد، هنگام کاشت دندان، abutment به پایه فلزی ایمپلنت دندان وصل می شود. این به این معنی است که شما به یک عمل جراحی اضافی احتیاج نخواهید داشت. از آنجا که اباتمنت خارج از خط لثه است، وقتی دهان خود را باز می کنید قابل مشاهده است و تا زمانی که دندانپزشک شما روکش دندانی را کامل  روی آن قرار دهد، به این صورت خواهد بود.

اباتمنت

انتخاب روکش دندانی

پس ازبهبود لثه ها، نوبت قرارگیری روکش دندانی است. روکش را نمی توان تا زمانی که استخوان فک شما به اندازه کافی قوی باشد روی ایمپلنت قرار داد. شما به کمک متخصص دندانپزشکی خود می توانید نوع روکش دندانی خود را انتخاب کنید که قابل جابجایی، ثابت یا ترکیبی از هر دو باشد.

روکش متحرک

روکش های قابل جابجایی شبیه به یک پروتز متحرک معمولی می باشند و می توانند یک پروتز جزئی یا کامل باشند.  این روکش ها شامل دندانهای سفید مصنوعی است که توسط آدامس پلاستیکی صورتی احاطه شده است. این رکش روی یک قاب فلزی نصب شده است و به راحتی در جای خود قرار می گیرد. این روکش ها را به راحتی می توان برای ترمیم یا تمیز کردن روزانه ازجای خود خارج کرد.

روکش ثابت

این نوع روکش که استفاده از آن در فرآیند ایمپلنت دندان رایج تر است، یک روکش دندانی بطور دائم پیچ خورده یا روی ایمپلنت فیکس شده است و شما نمی توانید آنها را برای تمیز کردن یا هنگام خواب از جای خود خارج کنید. معمولا روکش ایمپلنت دندان ثابت می باشد.  با این حال، از آنجا که ایمپلنت ها به طور فوق العاده ای قوی هستند، در صورت اتصال به یکدیگر ، چندین دندان را می توان با یک ایمپلنت پیوسته نیز جایگزین کرد.

مراحل ایمپلنت دندان

انجام مراحل کاشت ایمپلت دندان برای چه افرادی توصیه می‌شود؟

به‌طورکلی، اگر شما:

  • یک یا چند دندان ازدست‌رفته داشته باشید
  • فکی که رشد کامل داشته است
  • استخوان کافی برای تأمین ایمپلنت یا داشتن پیوند استخوانی داشته باشید
  • بافت‌های دهانی سالم داشته باشید
  • بیماری نداشته باشید که بر بهبود استخوان تأثیر بگذارد

به شما توصیه می‌کنیم از درمان ایمپلنت که همه جنبه زیبایی دارد و هم جنبه درمانی، استفاده کنید.

خطرات انجام مراحل کاشت ایمپلنت دندان

مانند هر عمل جراحی، عمل جراحی کاشت دندان خطراتی را می‌تواند برای سلامتی به همراه داشته باشد. اگرچه این مشکلات نادر است و در صورت بروز معمولا جزئی بوده و جدی نیستند و به‌راحتی درمان می‌شوند. این خطرات شامل موارد زیر است:

  • عفونت در محل کاشت
  • صدمه یا آسیب به ساختار اطراف آن، مانند سایر دندان‌ها یا رگ‌های خونی
  • آسیب عصبی، که می‌تواند باعث درد، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن در دندان‌های طبیعی، لثه‌ها، لب‌ها یا چانه شما شود.
  • مشکلات سینوس، هنگامی که ایمپلنت‌های دندانی در فک فوقانی قرار می‌گیرند ممکن است در یکی از حفره‌های سینوس شما بیرون بزند.
ایمپلنت دندان
کاشت ایمپلنت دندان

بعد از انجام مراحل کاشت ایمپلنت دندان

چه جراحی کاشت دندان در یک مرحله و چه در چند مرحله انجام شود، ممکن است برخی از ناراحتی‌های معمولی مرتبط با هر نوع جراحی دندان را تجربه کنید.

 این ناراحتی‌های بعد از عمل عبارت‌اند از:

  • تورم لثه و صورت شما
  • کبودی پوست و لثه شما
  • درد در محل کاشت دندان
  • خونریزی جزئی

ممکن است بعد از مراحل کاشت ایمپلنت دندان شما به داروهای ضد درد یا آنتی‌ بیوتیک احتیاج داشته باشید. اگر تورم، ناراحتی یا هر مشکل دیگری در روزهای بعد از عمل داشتید، حتما با جراح دهان خود تماس بگیرید. بعد از هر مرحله از عمل، ممکن است شما نیاز به خوردن غذاهای نرم داشته باشید در حالتی که محل جراحی در حال بهبود است. به‌ طور معمول، جراح شما از بخیه‌هایی استفاده می‌کند که به خودی‌ خود جذب شوند. اگر بخیه‌های شما  جذبی نیستند، پس پزشک آن‌ها را باید بکشد.

کلینیک دندانپزشکی مدرن ارائه‌دهنده انواع خدمات زیبایی دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان، با  بالاترین کیفیت‌ها و مناسب‌ترین قیمت‌ها به شما عزیزان می‌باشد.

نتایج و مراقبت‌ها پس از اتمام مراحل کاشت ایمپلنت دندان

  • بیشتر کاشته ‌های دندان موفقیت ‌آمیز هستند. با این‌وجود، بعضی‌اوقات استخوان به‌اندازه کافی به کاشت فلز نمی‌پیوندد. به‌عنوان‌مثال: استعمال سیگار ممکن است نارسایی و عوارض بعدی ایمپلنت را تشدید کند.
  • اگر استخوان نتواند به‌اندازه کافی خود را تطبیق دهد، ایمپلنت برداشته می‌شود، استخوان تمیز می‌شود و می‌توانید طی حدود سه ماه دوباره این روش را امتحان کنید.
  • بهداشت دهان و دندان‌های خود را رعایت کنید. دندان‌های ایمپلنت شده درست مانند دندان‌های طبیعی و حتی بیش از دندان‌های طبیعی باید مراقبت شوند. برس‌های مخصوصی طراحی‌شده که مانند برس بین‌دندانی که بین دندان‌ها کشیده می‌شود، این برس های کوچک می‌توانند به تمیز کردن فواصل بین دندان‌ها و لاله‌های اطراف دندان، لثه و دندان‌های ایمپلنت شده کمک کند.
  • سعی کنید مرتبا به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید. برای اطمینان از سلامتی و عملکرد صحیح ایمپلنت‌ها، معاینات دندانپزشکی را انجام دهید و توصیه‌های مربوط به پاک‌سازی دندان‌ها را انجام دهید.
  • اجسام سفت مانند یخ و آب‌نبات‌های سخت را که می‌توانند روکش‌های دندانی یا دندان‌های طبیعی را تهدید و باعث شکستن آن‌ها شوند استفاده نکنید. سیگار، قلیان و محصولات کافئین دار که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند خودداری کنید.

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

1 دیدگاه برای“مراحل کاشت ایمپلنت دندان

  1. با تشکر فراوان ، بسیار عالی بود.
    بنده حدود یکهفته اولین مرحله ایمپلنت رو انجام دادم .
    با اینکه پزشک معالج مراحل را برایم شرح داده بود این فیلم کامل بود . تشکر میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *