کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

کلینیک دندانپزشکی مدرن تازه های دندانپزشکی کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی
کاربرد پرینتر سه بعدی

تازه های دندانپزشکی

کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

ارسال شده توسط dentalcenter

استفاده از پرینتر سه‌ بعدی به‌ تازگی در عرصه‌های مختلف خصوصا دندانپزشکی بسیار مورد توجه قرارگرفته و از دانش‌ هایی نوپاست که بسیار پرطرفدار است. این پرینتر ها مزایای بسیار زیادی دارند. یکی از آن‌ ها کاهش مدت‌ زمان درمان و افزایش دقت است. در این مقاله به معرفی و کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی می‌پردازیم.

معرفی کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی

اگر در آینده‌ی به دندان‌ پزشک یا ارتودنتیست مراجعه می‌کنید که دلیل مراجعه شما سفارش پوشش محافظ دندان(night guard) و brace و یا روکش دندان بود، باید گفت شانس به شما رو کرده است. زیرا دیگر مجبور نیستید برای تهیه آن‌ها چند هفته صبر کنید. ابتدا دندان‌پزشک یک ابزار دیجیتال را در دهان شما قرا می‌دهد و دندان‌های شمارا اسکن می‌کند سپس فایل دیجیتالی آن را به پرینتری در دفتر یا لابراتوار دندان‌سازی می‌فرستد. در داخل لابراتوار، بخش اسکن شده از دهان شما به‌ صورت سه‌بعدی با دقت بالا و با مواد مورد تایید انجمن FDA پرینت خواهد شد.

نایت گارد چاپ شده-کلینیک دندان پزشکی مدرن
نایت گارد چاپ شده-کلینیک دندان پزشکی مدرن

آماده شدن یک گارد محافظ دندان ( NIGHT GUARD) تقریبا 45 دقیقه طول می‌کشد. به همین دلیل است که داغ‌ترین بازار در حوزه دندانپزشکی ،بازار کاربرد پرینتر سه بعدی است و هرسال بیش از 4 میلیارد دلار در بخش پروتز، ارتودنسی، و سایر بخش‌های دندانپزشکی درآمدزایی می‌کند. لابراتوارهای دندان، ارتودنتیست‌ ها و دندان‌پزشکان به‌ سرعت درحال‌ توسعه تکنولوژی سه‌بعدی برای دستیابی به دندانپزشکی دیجیتال در آینده هستند. این تکنولوژی باعث می‌شود که سفارشات دندانپزشکی برای بیماران ارزان‌تر و دقیق‌تر باشد. بدیهی است استفاده رو به رشدی از چاپ سه‌بعدی در صنعت پزشکی وجود دارد ،و می‌توان از آن برای ساخت ابزار پروتز، کاشت دندان و … استفاده کرد. به‌ زودی از آن ساختارهایی شبیه بافت سه‌بعدی چاپ می‌شوند اما ما قصد داریم برای تکامل بافت سه‌بعدی در صنعت دندانپزشکی تمرکز کنیم.

تاثیر کاربرد پرینتر سه بعدی در صنعت دندانپزشکی

تاثیر پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی بسیار چشمگیر بوده است. در ENVISION TEC، شرکت تولیدکننده پرینتر سه‌بعدی، فروش پرینتر های سه‌بعدی را برای دندانپزشکی از سال 2015 تا سال 2016 ،75 درصد افزایش‌یافته است. این نشان‌دهنده آن است که تحول به‌سرعت در حال انجام است و استفاده از این تکنولوژی چاپ برای این بخش مناسب بوده است. هم‌اکنون برای متخصصان بخش دندانپزشکی این امکان وجود دارد تا یک طرح اسکن شده شفاهی را خودشان انجام دهند. سپس آن‌ها می‌توانند پرینت سه‌بعدی را با استفاده از پرینتر سه‌بعدی در محیط کاری خود با سرویس چاپ سه‌بعدی آنلاین انجام دهند. کسب‌وکار دندانپزشکی در حال در پیشرفت هستند و تکنولوژی‌های جدید مثل پرینتر های سه‌ بعدی و اسکنرهای سه‌بعدی که مختص کار دندانپزشکی هستند توسعه داده می‌شوند. آزمایشگاه‌های دندانپزشکی بسیار تلاش می‌کنند تا متدهای جدید را گسترش دهند، و دستگاه‌ها و وسایلی را مثل بریس های چاپ‌شده سه‌بعدی برای هم ترازی سریع دندان‌ها، ساختارهای ارتودنتیست و یا ایمپلنت های چاپ‌شده سه‌بعدی یا تاج‌های دندان‌ها را بسازند.در اینجا چند مثال از کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی و استفاده از نرم‌افزار مدل‌سازی دندان وجود دارد که می‌تواند به بهبود عملکرد ارتودنتیست‌ها و متخصصین پروتز کمک کند.

براکت های سه بعدی پرینت شده به همراه چراغ  LED

محققان در حال گسترش براکت های هوشمند سه‌بعدی چاپی هستند. این براکت های نیمه شفاف یک باتری را روی هر دندان قرار می‌دهند تا نور تولید کنند. ازآنجایی‌ که نور باعث حرکت بهتر دندان‌ها می‌شود، درمان سریع‌تر انجام می‌شود. اما موضوع جالب اینجاست که نور با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و این‌یک فرآیند پیچیده است. محققان بر روی باتری‌های غیر سمی لیتیومی کار می‌کنند. ویژگی‌های انعطاف‌پذیری این براکت ها باعث راحتی و ایمنی آن‌ها می‌شود. این براکت ها هنوز برای استفاده عمومی قابل‌دسترس نیستند اما بینش خوبی به محققان می‌دهند. این مقاله مرتبط با کاربرد پرینتر سه بعدی است.

کاربرد پرینتر سه بعدی-کلینیک دندان پزشکی مدرن
کاربرد پرینتر سه بعدی-کلینیک دندان پزشکی مدرن

ایمپلنت های سه‌بعدی

این روش نوین نقش مهمی در جراحی ایمپلنت دندان دارد. این روش امکان ایجاد یک مدل سه‌بعدی برای جایگزینی دندان ازدست‌رفته را فراهم می‌کند. پرینتر سه‌بعدی، جایگزینی دندان را سریع‌تر و با دقت بیشتری نسبت به روش‌های سنتی انجام می‌دهد. این روش ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه است و محصول نهایی کیفیت بالاتری دارد.

دندان مصنوعی سه‌بعدی

پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی قابلیت چاپ کامل دندان همراه با لثه‌ها را دارد و با مواد سازگار نسخه‌ی نهایی را تحویل می‌دهد. در حال حاضر پروتزهای چاپ‌شده سه‌بعدی فقط برای تست آزمایشگاهی ساخته‌شده‌اند اما امید بسیاری وجود دارد که این محصول به زودی به مرحله تولید می‌رسد.

روکش دندان سه‌بعدی

یکی دیگر از کاربرد پرینتر سه بعدی در دندانپزشکی ساخت روکش‌های دندانی است. ابتدا دندان‌های بیمار اسکن می‌شود و پس از مدل‌سازی به‌طور مستقیم روکش چاپ می‌شود. این فرآیند برای صرفه‌جویی در زمان مناسب است و اگر اشتباهی رخ دهد متخصص می‌تواند دوباره مدل‌سازی انجام دهد و روکش را چاپ کند. لازم به ذکر است مطالب گفته‌شده تنها بخشی از توانمندی‌های پرینترهای سه‌بعدی در صنعت دندانپزشکی است.

اسکنرهای ۳ بعدی

اسکنرهای سه‌بعدی در کنار پرینترهای سه‌بعدی کمک بسیاری به علم دندانپزشکی کرده‌اند. به لطف این اسکنرها، از دهان بیمار تصویر ۳ بعدی تهیه می‌شود و با نرم‌افزارهای مختلف طراحی و درمان انجام می‌شود. بسیاری از نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی در صنعت پزشکی در دسترس هستند که قابلیت‌های فراوانی دارند. در اینجا چند نمونه از نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی  وجود دارد که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. 3shape و DWOS model builder ازجمله نرم‌افزارهای شاخص این حوزه هستند. پس‌ از اینکه مدل‌های ۳ بعدی  آماده شد برای چاپ به پرینترهای ۳ بعدی ارسال می‌شود.

کاربرد پرینتر سه بعدی-کلینیک دندان پزشکی مدرن
کاربرد پرینتر سه بعدی-کلینیک دندان پزشکی مدرن

تهیه شده در گروه کلینیک دندانپزشکی مدرن

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *