بیماری های لثه | عوارض، درمان و راه‌های پیشگیری

کلینیک دندانپزشکی مدرن لثه بیماری های لثه | عوارض، درمان و راه‌های پیشگیری
لثه

بیماری های لثه | عوارض، درمان و راه‌های پیشگیری

در برنامه‌های قبلی استیج مدرن، درباره عفونت لثه و انواع آن صحبت کردیم. در این قسمت درباره عوارضی که این بیماری به همراه دارد، راه‌های پیشگیری از ابتلا و روش‌های درمانی آن صحبت خواهم کرد. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باعث بروز بیماری های لثه می‌شود که اگر بیمار تحت درمان و نظارت دندان‌پزشک قرار نگیرد، ممکن است آسیب‌های جدی و گاهی جبران‌ناپذیری به لثه‌های خود وارد کند. معمولا بیماری‌های لثه بدون درد سراغ بیمار می‌آیند و چون مریض دردی در لثه‌های خود احساس نمی‌کند، نیازی نمی‌بیند به دندان‌پزشک مراجعه کند. این بیماری در هر سنی می‌تواند اتفاق بیفتد اما معمولا بزرگسالان به آن دچار می‌شوند.

بیشتر بخوانید : چطور لثه سالم را از لثه ناسالم تشخیص دهیم؟

بیماری های لثه معمولا به چه شکل خودشان را نشان می‌دهند؟

خون‌ریزی لثه‌ها

برای شما هم پیش آمده که هنگام غذا خوردن یا مسواک زدن لثه‌هایتان خون‌ریزی کند؟ اگر جوابتان مثبت است باید بدانید که شما به یکی از نشانه‌ها و عوارض بیماری لثه دچار شده‌اید. البته لازم نیست خیلی نگران باشید. اگر به طور مرتب و پیوسته مسواک بزنید و استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید، می‌توانید این بیماری را بدون مراجعه به دندان‌پزشک و در منزل درمان کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان چیزی است که در بعضی از مواقع بسیاری از انسان‌ها آن را تجربه کرده‌اند. مثلا هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید ممکن است دهانتان بوی نامطبوعی بدهد. اما اگر بوی بد دهان ادامه‌دار باشد، ممکن است به بیماری لثه مبتلا شده باشید. در این حالت شما مرتب مسواک می‌زنید و کنار آن از نخ دندان هم استفاده می‌کنید ولی بوی بد دهان قطع نمی‌شود. به این خاطر که عفونت به زیر لثه رسیده و منشا این بوی بد از زیر لثه‌ها است.

لثه‌های ملتهب و قرمز

لثه‌های قرمز و ملتهب یکی از نشانه‌های بیماری‌های لثه هستند. این فرمزی و التهاب را جدی بگیرید چون اگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دندان‌پزشک مراجعه نکنید، به مرور این بیماری پیشرفت خواهد کرد. عدم درمان این بیماری باعث عقب‌نشینی لثه‌ها و بافت‌های لثه‌ای می‌شود.

بیشتر بخوانید : التهاب و خونریزی لثه چیست؟

لق شدن دندان‌ها و تحلیل لثه

لقی دندان حس جالبی نیست. مخصوصا هنگامی که مسواک می‌زنید یا چیزی می‌خورید، این لقی به خوبی خودش را نشان می‌دهد. همینطور تحلیل لثه‌ها که به 2 شکل پنهان و آشکار خودش را نشان می‌دهد از بیماری‌های ناخوشایند دهان است.

چه عاداتی باعث بروز بیماری های لثه می‌شوند؟

• فشردگی و سایش دندان‌ها : بعضی از افراد در هنگام خواب یا حتی زمانی که بیدار هستند، عادت دارند دندان‌هایشان را روی هم بسابند. این ساییدگی باعث فشار به بافت‌های نرم لثه شده و امکان بروز بیماری لثه را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.
  • سیگار : افرادی که سیگار می‌کشند جرم دندانی بیشتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند و بیشتر از آنها مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه هستند. فراموش نکنید که تنباکو به جز لثه به دندان‌ها هم آسیب جدی می‌زند.
  • استرس : شاید پیش خودتان فکر کنید که استرس جه ربطی به عفونت لثه دارد. استرس باعث می‌شود که مبارزه بدن با عفونت‌ها سخت‌تر و سخت‌تر بشود.

بیشتر بخوانید : عوارض عفونت لثه چه چیزهایی است؟

چه درمان‌هایی می‌تواند به بهبود بیماری های لثه کمک کند؟

• مصرف مسکن‌های دارویی : البته مصرف این داروها باید با تجویز دندان‌پزشک مصرف شوند.
  • برداشتن پلاک‌های روی سطح دندان‌ها
  • جرم‌گیری و پولیش دندان‌ها
  • استفاده از دهانشویه
  • در حالت کلی رعایت بهداشت دهان و دندان

به جز درمان‌های پزشکی می‌توانید خودتان هم دست به کار شده و سراغ خود درمانی یا درمان‌های خانگی بروید. بعضی از این درمان‌ها عبارتند از:

• ترک سیگار و عدم استفاده از تنباکو
  • استفاده از آب نمک : چون نمک خاصیت ضدباکتریایی داشته و باعث کاهش التهاب لثه‌ها می‌شود.
  • جوش شیرین
  • آلوئه‌ورا : نه تنها به کاهش التهاب لثه‌ها کمک می‌کند، بلکه باعث رفع بوی بد دهان هم می‌شود.
  • لیموشیرین
  • عسل
  • چای کیسه‌ای

این روش‌های درمانی از قدیم بین مردم استفاده می‌شدند و بسیار موثر هستند. البته فراموش نکنید این درمان‌ها حالت پیشگیری دارند. اگر به هر کدام از علائم بیماری های لثه که در اول مقاله اشاره کردیم (خون‌ریزی لثه، التهاب، بوی بد دهان و غیره) مبتلا شده‌اید، حتما به یک دندان‌پزشک مراجعه کنید تا درمان خود را به شکل تخصصی و حرفه‌ای انجام دهید.