عمر لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

دسته‌بندی نشده

عمر لمینت دندان

ارسال شده توسط dentalcenter

عمر لمینت دندان :

همانند همه روش های درمان که در کلینیک دندانپزشکی مدرن ارائه می شوند ، لمینت دندان نیز بدون عوارض نمی باشد.این نکته همیشه مهم است که شما قبل از انجام هر نوع درمانی در مورد ریسک ها ، عوارض و مشکلات احتمالی درمان و هزینه لازم برای رفع این مشکلات احتمالی اطلاعات کسب کنید.

این سوال برای شما هم پیش آمده است که آیا لمینت دندان عوارض جانبی دارد یا خیر ؟ در این مقاله قصد داریم تا در این باره به شما کمک کنیم


بیشتر بخوانید:لمینت دندان


معایب لمینت دندان

  • قابل بازگشت نیستند

روکش های دندان از جمله لمینت دندان قابل برداشتن نیست و با این کار نمی توان دندان ها را به حالت قبل خود بازگرداند.مسلما افرادی که روکش دندان را انتخاب می کنند به دنبال یک راه حل دائمی برای حل کردن مشکلات زیبایی دندان های خود هستند.

اما به این فکر نباشید که در هرلحظه خواستید می توانید روکش های دندان خود را خذف کنید چراکه در صورت استفاده از این روکش ها به عنوان راه حلی برای زیبایی دندان  باید تا آخر از این روکش ها استفاده کنید مگر اینکه در آینده روش و یا مواد دیگری برای روکش کردن دندان ها ابداع شود.

  • برای دندان مخرب هستند

تقریبا در همه مراجعه کنندگان برای لمینت دندان ها ، باید قسمتی از سطح بیرونی دندان و مینای دندان تراشیده شود تا محل مناسبی برای چسباندن لمینت دندان ایجاد شود.حتی در مواردی که نیاز به آماده سازی دندان ها نیست و یا نیاز به آماده سازی کمی دارند بید این عمل انجام شود.

در حالی که لمینت دندان عوارض جانبی کمتری نسبت به تاج های مصنوعی دندان دارد اما عوارض لمینت دندان در بحث مخربی به مراتب بیشتر از روکش کامپوزیت دندان ها می باشد.

عوارض جانبی لمینت دندان

  • ترک خوردن دندان

وقتی که شما غذا ها و یا نوشیدنی های داغ و یا سرد می خورید این موضوع باعث انقباض و یا انبساط دندان ها به مقدار خیلی کم می شود که این موضوع در طی چندید سال یاعث ترک خوردن روکش دندان می شود.

اگر ضخامت موادی که برای چسباندن روکش به سطح دندان استفاده می شود از ضخامت روکش بیشتر باشد احتمال ترک خوردن و یا شکستن روکش افزایش پیدا می کند.

  • پوسیدگی دندان

در حالی که روکش های دندانی خود دچار پوسیدگی نمی شوند اما بهداشت دهان و دندان ضعیف و اهمیت ندان به این مسئله خود باعث بروز پوسیدگی دندان در حاشیه های لمینت دندان می شود که از مهمترین معایب و عوارض لمینت دندان ها می باشد.

  • جمع شدن لثه

لثه دندان های شما همزمان با افزایش سن جمع می شود که سرعت این این کار به واسطه بیماری های لثه و سایش مسواک می تواند افزایش پیدا کند.

سرعت نرمال جمع شدن لثه بین 1 تا 2 میلیمتر در طی 10 سال می باشد.این مسئله به این معنی می باشد که حاشه لمینت دندان های شما که قبلا در معرض دید نبود به مرور زمان و با بروز بیماری های لثه می تواند در آینده قابل رویت و مشاهده باشد.

که اشکالی در استحکام روکش ها ایجاد نمی کند و فقط از جبنه زیبایی در عوارض لمینت دندان قرار می گیرد و برای رفع این مشکل باید لمینت ها تعویض شوند.

  • شکستن قسمتی یا کل روکش لمینت

یکی دیگر از معایب و عوارض جانبی لمینت دندان ، احتمال شکستن روکش دندان با وارد کردن فشار نامتعارف به دندان ها هنگام جویدن غذا ، گاز گرفتن غذا و یا دندان قروچه می باشد.

احتمال دیگری که برای شکستن روکش باید در نظر بگیرید خوردن مواد غذایی سخت مانند : جویدن هسته زیتون و خوردن آجیل باشد که اگر از روکش دندان استفاده می کنید باید بیشتر مراقب باشید.

عوارض لمینت دندان

  • لک شدن

در حالی که لمینت ها مقاومت خوبی در برابر تغییر رنگ و لک دار شدن دارند ، روکش کامپوزیت اینگونه نیست و مقاومت کمتری در این مورد دارند اما این موضوع نیز یکی از معایب لمینت دندان می باشد.

طبق نتایج تحقیقات 92% لمینت ها پس از 5 سال و 70% آنها پس از گذشت 10 سال هیچگونه تغییر رنگی نداشته اند.

  • حساسیت دندان ها

همانگونه که گفته شد هیچ یک از درمان ها بدون عوارض نیستند و یکی دیگر از عوارض لمینت دندان حساسیت دندان است.درصورت لزوم دندانپزشک باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا حاشیه های مینای دندان را پوشش دهد و برای اینکار ممکن است که کمی از روکش دندان را زیر بافت لثه قرار دهد.

این مسئله باعث می شود تا عاج دندان با مواد غذایی درتماس باشد که در صورت استفاده از غذاهای سرد و یا داغ باعث بروز دندان درد و حساسیت مقطعی می شود.

  • امکان جدا شدن و افتادن وجود دارد

یکی از عوارض لمینت دندان امکان افتادن روکش دندان به دلایل متفاوت است.دلیل آن می تواند شامل نقص در مرحله چسباندن لمینت دندان ، درست فیت نشدن روکش روی دندان ، پوسیدگی ، فشار بیش از اندازه روی روکش هنگام جویدن غذا ، بوجود آمدن مشکل در اتصال چسب و روکش و یا نگهداری و بهداشت نامناسب دهان می باشد.اگر این اتفاق برای شما افتاد بهتر است روکش را نگه داشته و به دندانپزشک مراجعه کنید تا ببینید می تواند برای شما کاری انجام دهد یا خیر؟

دلایلی که باعث جدا شدن روکش لمینت از دندان می شود:

جدا شدن لمینت از دندان به طور قطع فقط به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  1. اگر جدا شود و به هر دلیلی قابل اتصال دوباره نباشد.
  2. ترک و شکستگی ایجاد شود چرا که از مهم ترین معایب لمینت در مقابل کامپوزیت قابل ترمیم نبودن روکش لمینت است.
  3. از لحاظ زیبایی دچار مشکل شده باشد و قابل قبول نباشد.

در این شرایط باید روکش لمینت دندان جدید در لابراتوار برای دندان ساخته و تمام مراحل از اول طی شوند جز مرحله تراش دندان.تمام سعی دندانپزشک در این شرایط این است که روکش جدید از لحاظ ظاهری با سایر روکش های قبلی تطبیق داشته باشد.

تا زمان اماده شدن روکش لمینت ، از نوعی ماده همرنگ دندان برای پوشش دندان و جلوگیری از آسیب به بافت دندان استفاده می شود و زمان اجرای روکش این ماده سفید رنگ از روی سطح دندان پاک نی شود.

امیدواریم توانسته باشیم عوارض لمینت دندان را برای شما بصورت ساده و کامل توضیح داده باشیم.

برچسب

نوشته شده توسط dentalcenter

http://clinicmodern.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *