التهاب و خونریزی لثه چیست؟

کلینیک دندانپزشکی مدرن لثه التهاب و خونریزی لثه چیست؟
خونریزی -لثه-کلینیک-دندانپزشکی-مدرن

لثه

التهاب و خونریزی لثه چیست؟

خیلی خوشحالم که مجددا در خدمت شما هستم با یکی دیگر از برنامه های استیج مدرن امروز میخواهم راجع به التهاب و خونریزی لثه برای شما صحبت کنم .

اما قبل اینکه به این موضوع بپردازیم اجازه بدهید یک سوالی را مطرح بکنم، اصلا آیا خونریزی لثه موضوع مهمی است که به آن بپردازیم یا خیر؟ و اگر مهم هست از چه جهتی اهمیت دارد بعد خدمت شما عرض کنم که خونریزی لثه موضوع خیلی مهمی است.

اهمیت خونریزی لثه

در واقع یک لثه سالم لثه ای است که به هیچ عنوان خونریزی نداشته باشد، لثه ی سالم لثه ای صورتی رنگ است و خیلی محکم روی بستر زیرین خودش چسبیده و به هیچ عنوان خونریزی ، التهاب و تورم ندارد.

لثه ای که قرمز رنگ می شود پفکی و برجسته و ملتهب می شود یک مقدار شل است و خونریزی دارد، این لثه ی یک بیمار است بنابراین خونریزی لثه برای ما یک هشدار است که دارد به ما می گوید که داخل بافت لثه ی ما یا نقطه ای از بدن ما این مشکل وجود دارد، پس خونریزی لثه را جدی بگیریم و برای رفع آن حتما اقدام کنیم.

از شما دعوت می کنم در برنامه ی امروز با من همراه باشید تا با یکدیگر اطلاعات بیشتری را در این زمینه کسب کنیم.

انواع خونریزی لثه

خونریزی لثه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد، ممکن است:

1_ خونریزی بدون تحریک

این خونریزی به صورت خود به خود اتفاق بیفتد یعنی بدون هیچ تحریکی شما احساس کنید که مثلا صبح که از خواب بیدار می شوید دهانتان پر از خون شده ، یا اینکه لثه ی شما دارد خونریزی می کند.

2_ خونریزی با تحریک

شکل دیگر این خونریزی ، خونریزی  با تحریک است . خب مسلما اگر خیلی شدید باشد مثلا در اثر یک جراحتی  در لثه ی شما اتفاق بیفتد طبیعی است ممکن است این جراحت در اثر یک حادثه اتفاق بیفتد و یک ضربه ای به صورت شما یا لثه ی شما وارد شود یا این جراحت در اثر کار های دندان پزشکی مثلا شما دندانی کشیده باشید یا جراحی در آن ناحیه اتفاق افتاده باشد یا اعمال دندانپزشکی که یک مقدار روی لثه ی شما جراحت ایجاد می کند.

خب این خونریزی کاملا طبیعی است و نشانگر بیماری خاصی نیست و نیاز به درمان خاصی هم ندارد در این جور مواقع شما میتوانید با یک سری مراقبت های خانگی به ترمیم زخم تان کمک کنید تا خون ریزی لثه قطع شود،

خونریزی-لثه-کلینیک-دندانپزشکی-مدرن

انواع راهکار خانگی درمان خونریزی لثه

1_ در آن ناحیه زخم تان را با یک گاز استریل تحت فشار قرار دهید.

2_می توانید آن ناحیه را خنک نگه دارید مثلا خوردن بستنی بعدا از کشیدن دندان خیلی میتواند به قطع خون ریزی به شما کمک کند.

3_می توانید با شوینده هایی که پزشکتان توصیه می کند مثلا دهان شویه های مخصوص یا آب نمک رقیق و ولرم آن ناحیه را خیلی ملایم شست و شو دهید

4_می توانید از چای استفاده کنید چای بند آورنده ی خون خوبی برای لثه و جای زخم است

•  می توانید چای کیسه ای را در آن ناحیه که مثلا دندان کشیده اید یا جراحی کرده اید فشار دهید تا خونریزی شما قطع شود و بعد از چند روز خونریزی قطع می شود و دیگر تکرار نمی شود.

اما اگر تحریکات به صورت ملایم باشد این غیر طبیعی است که لثه ی ما خونریزی داشته باشد اگر مسواک شما حین مسواک زدن خونی می شود، اگر که نخ دندان آغشته به خون می شود ، اگر ملایم ابزارهای دندانپزشکی در شیار لثه ی شما خون ریزی اتفاق می افتد، بدانید که این همان هشداری است که خدمتتان عرض کردم و اگر به صورت خود به خود خونریزی دارد اتفاق می افتد.

علت های خون ریزی لثه چه چیز هایی هستند؟

رایج ترین علت خونریزی لثه باکتری ها هستند، توصیه می ‌کنم برنامه های اول من را در ارتباط با بهداشت دهان و مراقبت های در واقع کنترل پلاک حتما ببینید تا بیشتر قضیه برایتان جا بیافتد.

من یک اشاره ای می کنم به این موضوع قبلا خدمتتان عرض کردم که لثه کاملا روی سطح دندان نچسبیده و یک شیار در عمق حدود دو میلی متر طبیعی است و اگر لثه بیمار باشد این شیار عمیق تر می شود، این شیار حدود دو میلی متری در اطراف دندان ما بین لثه و دندان وجود دارد و در واقع پلاک دندانی می تواند نفوذ کند و میکروب ها در آن ناحیه جمع بشوند و اگر مرتبا تمیز نشوند می توانند باعث التهاب لثه شوند و یکی از اولین التهاب لثه همان خونریزی لثه است .

بنابراین در واقع اولین اقدامی که باید انجام دهیم این است که زمانی که خونریزی لثه اتفاق می افتد بهداشت دهان مان را اصلاح کنیم، اگر مسواک زدن مان بدون دقت انجام می شود و این شیار لثه را تمیز نمی کند یا پلاک ها را با نخ دندان از بین دندان پاک نمی کند حتما سریع اقدام کنیم که با دقت بیشتری مسواک بزنیم روزی دو الی سه بار از مسواک و نخ دندان استفاده کنیم تا باکتری ها و پلاک ها را از سطح دندان مان بر داریم.

اگر این پلاک های دندانی روی سطح دندان باقی بمانند و به مدت زیادی بمانند و پاک نشوند ضمن این که التهاب لثه و پوسیدگی دندان را به دنبال می آورد در واقع املاح بزاق روی آن ها رسوب می کند و مواد سختی را به اسم جرم به وجود می آورند. این جرم ها باز هم منشا میکروب هستند و می توانند باعث تخریب بافت های حمایت کننده ی دندان ما از جمله لثه ها بشود. جرم های دندانی در واقع زیر لثه نفوذ می کنند قطر و ضخامت زیاد می شود و باعث می شود که در واقع بافت های لثه و استخوان زیر آن آسیب ببیند لثه تحلیل برود ، استخوان تحلیل برود و حتی دندان هر چند هم که سالم باشد بعد از مدتی لق می شود و ما مجبوریم در بعضی از مواقع دندان های سالمی را که به علت مشکلات لثه لق شده اند از دهان خارج بکنیم و بکشیم

متاسفانه این عارضه درمان قطعی هم ندارد یعنی دندان که در اثر تحلیل استخوان لق شده نهایتا کشیدنی است هر چقدر هم که بتوانیم آن را نگه داریم درمان قطعی نمی توانیم برای  آن انجام دهیم بنابراین شایع ترین علت التهاب لثه و خونریزی لثه باکتری ها هستند.

گفتیم که پلاک های دندانی و جرم های دندانی منشا تجمع باکتری ها هستند ، اما به روش های دیگری باکتری ها هم می توانند روی سطوح دندان های ما روی شیار لثه ای تجمع کنند مثلا زمانی که دندان پوسیده می شود مخصوصا زمانی که از لا به لای دندان ها پوسیدگی اتفاق می افتد و در مجاورت لثه قرار می گیرد و زیر لثه می رود.

چون پوسیدگی خودش منشا میکروب هست و پر از باکتری است آن باکتری ها می توانند التهاب لثه را ایجاد کنند و شما هم احساس می کنید زمانی که نخ دندان را در آن می کشید در آن ناحیه خونریزی اتفاق می افتد و بوی بدی وجود دارد و این می تواند نشانه ی پوسیدگی باشد که هنوز به چشم دیده نمی شود اما دندان پزشک شما می تواند آن را کشف بکند و آن را درمان کند.

یا اینکه ممکن است لبه ی برجسته ای از ترمیم قبلی که دارید از روکش دندان تان از کارهای دندان پزشکی اقدام شده یک برجستگی زیر لثه تان به وجود آمده باشد که آن خودش باعث تجمع میکروب و التهاب لثه ی شما بشود، بنابراین یک معاینه ای دندانپزشکی می تواند به شما کمک بکند اگر نیاز به جرم گیری داشته باشد، اگر نیاز به ترمیم داشته باشد و نیاز به اصلاح ترمیم قبلی داشته باشد در واقع این کار انجام می شود تا آن بهداشت شما بتواند کیفیت بالا تری پیدا کند و خیلی در واقع با تاثیر بیشتری انجام شود.

خونریزی لثه میتواند علت های دیگری هم داشته باشد مثلا کمبود بعضی از ویتامین ها می تواند باعث خونریزی لثه بشود، کمبود ویتامین C و ، ویتامین k میتواند در واقع در راس این کمبود ها قرار داشته باشد همه ی ما داستان ملوانان را شنیدیم ملوانان انگلیسی که در کشتی بودند و سفر میکردند دچار خونریزی لثه شدند و با خوردن لیمو ترش این مشکل آنها برطرف شد.

در واقع آن همان التهاب لثه ای بود که در اثر کمبود ویتامین C اتفاق افتاده بود، بنابراین اگر کمبود این ویتامین ها داشته باشید با تشخیص های پزشکی و با مطالعات پزشکی مشخص میشود که با خوردن مواد غذایی که غنی از ویتامین های c و k هستند میتواند جبران بشود. معمولا مواد غذای که سرشار از ویتامین C هستند، مرکبات اند ،کلم بروکلی هستند، فلفل دلمه ای ، و مواد غذایی که میتوانید در دسترس داشته باشید و از آنها استفاده بکنید.

در راس مواد غذایی که غنی از ویتامین K هستند انواع کاهو و کلم هست و زردی تخم مرغ هست و بعضی از سبزیجات و میوه ها که می توانند در واقع این شرایط را برای شما به وجود بیاورند ویتامین های بدن شما را تامین بکنند ، مثلا ماست ، شیر ، روغن های کانولا و روغن زیتون است که میتواند ویتامین K بدن شما را تامین بکند.

قبلا خدمت شما گفتم که خونریزی لثه یک هشدار است در واقع الان میخواهم به آن هشدار اشاره کنم درست است که آن باکتری ها و میکروب ها  و التهاب لثه به صورت موضعی است، که علت آن در واقع تجمع میکروب در لثه است و خودش یک هشدار بزرگ است که باعث می شود ما دندان هایمان را از دست دهیم و حتی روی قند خون ما ، روی ارگان های بدن ما، روی مفاصل ما ، روی قلب ما روی همه ای اینها تاثیر میگذارد و هشدار بزرگی است اما می تواند نشانه بیماری های وخیم تر و مهمتری هم باشد.

خونریزی لثه میتواند نشانه ی سرطان خون باشد بنابراین اگر خونریزی خود به خود وجود دارد یا با تحرک های خیلی ملایم این اتفاق می افتد ، باید حتی بررسی های زمینه ای انجام شود که اگر چنین عارضه ی وجود دارد در همان ابتدا جلوی آن گرفته شود و درمانهای سرطان خون شروع شود.

ممکن است در اثر کمبود فاکتور های خون مثل بیماری های هموفیلی و در واقع کمبود یکسری عوامل که در خون قرار دارند و باعث انعقاد خون می شود این اتفاق بیفتد و خون ریزی لثه جزء اولین علائم باشد بنابراین این هم میتواند به ما کمک کند در تشخیص به موقع بیماری های زمینه ای مصرف بعضی از داروهایی که در واقع  رقیق کننده خون هستند.

در افرادی که مثلا مستعد بیمارهای قلبی هستند داروهایی مثل : هپارین ، وارفارین و آسپرین استفاده می شود و این ها می توانند افراد را مستعد به خونریزی لثه بکند بعضی از داروهای دیگر مثل ضد افسردگی و دارو های فشار خون هم می توانند افراد را مستعد به خونریزی لثه بکند.

بعضی از شرایط هورمونی به خصوص در خانم ها در زمان قاعدگی ،بارداری ،و یائسگی لثه ها مستعد خون ریزی می شود یک نکته ای را حتی به آن توجه کنید در اغلب این موارد مثلا در شرایط هورمونی یا مصرف دارو ها اگر بهداشت ما خوب باشد و کنترل پلاک ما خوب اتفاق بیفتد التهاب لثه و خون ریزی لثه می تواند به صفر برسد.

بنابراین اگر مادر بارداری خون ریزی لثه دارد پیش خودش فکر نکند که بعد از زایمان این مسئله خود به خود درمان می شود و اهمیتی به آن مسئله ندهد بدون اینکه پلاک و باکتری زیر لثه ها نفوذ کرده و همان خطرات که گفتیم را برای آن دارد و حتی التهاب لثه ، عفونت لثه ، باعث سقط جنین بشود باید حتما بهداشت رعایت شود به دندان پزشک مراجعه بکنند تا آن عامل باکتری از دهانش حذف شود تا در واقع مشکل التهاب لثه برطرف شود.

اگر بخواهیم یک جمع بندی بکنیم باید خدمت شما بگویم خونریزی لثه مسئله خیلی مهمی است که حتما باید در مورد آن اطلاعات داشته باشیم اگر چه برای شما اتفاق افتاده حتما پیگیری شود و علت آن را کشف کنید و آن را بر طرف بکنید چطور شروع کنیم ،به محض اینکه خونریزی لثه را متوجه می شوید اولین اقدامی که میکنید مسواک زدن و نخ دندان کشیدن شما با دقت بیشتری انجام شود و به دفعات بیشتری در روز انجام شود.

در اولین فرصت به دندان پزشک مراجعه شود که عوامل دهانی شمار بررسی کند، بعد از اینکه عوامل دهانی بررسی شد و اگر موردی لازم بود و آن مورد رفع شد و خونریزی لثه شما قطع نشد حتما به پزشک داخلی مراجعه کنید و از لحاظ اندازه گیری سطح ویتامین های خونتان فاکتورهای خونی و مسائل های دیگری که مربوط به ارگان های دیگر بدنتان باشد امیدوار برنامه امروز مفید بوده باشد.